בלוג / עיצוב בר קיימא

עיצוב בר קיימא – 3 טרנדים ואג'נדה אחת

שטיח ממוחזר סיבי פלסטיק

כמה קל להיות מושפעת מדברים. שידה מבולגנת שלא באה טוב בעין, כוורת עם צעצועים עמוסה לעייפה, או העובדה שאין שום צמח בבית – כל אלו פוגעים באיכות החיים. מתפקידה של הסביבה הביתית לתרום לוולנס שלנו, להשרות בנו רוגע ולעורר השראה. זו מהותו של עיצוב בר קיימא כגישה הוליסטית לעיצוב הבית.

אתמול שוחחתי עם חברה טובה וקולגה, שאמרה לי שחבל שלא הגעתי לאירוע של חנות טרנדית להלבשת הבית. בתגובה, אמרתי לה שמעולם, לאורך כל שנות עבודתי והן לא מעט, לא ביקרתי בחנות הזו, ואין להם את הפרטים שלי בפנקס המעצבים שלהם. עבודתי כמעצבת, מוקדשת לשיפור החלל הקיים וליצירת מרחב מינימליסטי ומדויק, כזה שלא זקוק לאביזרי סטיילינג טרנדיים ומיוחדים (ועוד חסכתי ממנה את דעתי על החנות שמוכרת צמחים מפלסטיק – כיאה לטרנד, אבל הפוך מהמטרה שהוא משרת).

עיצוב בר קיימא לעתיד טוב יותר

זה לא שאינני אוהבת טרנדים, הם חלק טבעי מעולם צרכנות השפע, ומגיעים מתוך רצון של חברות מסחריות לחדש ולגרום לכולנו לקנות עוד ועוד. אבל, יש טרנד אחד שעולה ומתבסס בחו"ל, וכאן נמצא עדיין בחיתוליו – עיצוב בר קיימא (Sustainable Design). כמה צעדים קדימה מהעיצוב המקומי שאוהב את הבתים שלו 'כמו מהקטלוג', עיצוב בא קיימא מצביע על שינוי בתפישה של מעצבים צעירים.

לחשוב קדימה זו האחריות שלנו כאנשים פרטיים, ועל אחת כמה וכמה, כמעצבים הלוקחים חלק בעיצוב של המחר. אין הצדקה כיום לעיצוב פנים המשרת אסתטיקה בלבד, מבלי לחשוב על השלכות סביבתיות, טביעת רגל אקולוגית ואיכות הסביבה הביתית, כזו שתהיה בריאה עבורנו ותסייע לנו להאריך חיים.

את השיטה שלי התחלתי ליישם עוד בשנת 2014, אז הפכתי לטבעונית, ובאופן טבעי התחלתי להאט מתוך פשטות מרצון. מי זו אותה מעצבת פנים שנכנסת עם לקוחות לחנות, ואף מעודדת אותם לחשוב לפני שהם קונים, לישון על זה, או למצוא חלופות יד שנייה?! אני, מסתבר, עוד הרבה לפני ששמעתי על מושגים כמו מינימליזם, פשטות מרצון והאטה טבעית שהופכים לפופולריים מיום ליום.

3 טרנדים מובילים בעיצוב בר קיימא

במהלך השנתיים האחרונות בהן אני כותבת על עיצוב בר קיימא, ונשאלת רבות מה זה בר קיימא, בניתי מתודולגיית עבודה המבוססת על שלושה טרנדים מובילים, ובעקבותיה גם הרצאה מלאה בהשראה וטיפים ליישום עצמי. ישנו סיפוק גדול בלהצליח להביא לשינוי בבית של אנשים שזקוקים לו, קצת כמו שמארי קונדו עושה בתכנית שלה בנטפליקס, אבל אחרת.

1. ג'ונגל אורבני

הטרנד הראשון והמופלא שחזר לחיינו, והלוואי וישאר כאן ויכה שורש לעד, הג'ונגל האורבני. אם טרם הפכתם למכורים לדבר, בטח יש מסביבכם כאלו שמראים לכם תמונות בנייד של הצמחים שלהם ומספרים לכם מה גילו כשבאו להשקות. בדוק, לא? גם אני כזאת, מגדלת מעל ל-50 צמחים בתוך הבית, ועוד כמה במרפסת, יחד עם ערוגה בגינה הקהילתית. לפני כ- 4 שנים כתבתי על הטרנד בצמיחה במדור שלי מציצים באינסטוש, ואף התארחתי בכתבה על המכורים לירוק.

שילוב צמחי בית הוא מרכיב חשוב בעבודה שלי. כמי שיודעת שהתחייבות לגידול צמח טומנת בחובה יתרונות רבים ותגמולים לאין שיעור, חשוב לי להעביר את זה הלאה ולעודד אנשים לגדל צמחים המתאימים לטעמם האישי ולתנאי הגידול. טיפול בצמח, מזמין אותנו להתבונן וליצור קשר ישיר עם הטבע, דבר התורם למצב הרוח והרגש. החיים התובעניים בסביבה האורבנית, זוכים לאיזון בזכות בית טבעי ונעים.

2. מינימליזם

תהליך אימוץ גישה מינימליסטית לחיים רחוקים מצרכנות ומתרבות השפע, הוא עניין מרגש. מינימליזם מתייחס לכל רבדי החיים, ואף מתקיים במחשבותינו, כמינימליזם מחשבתי (דבר שמעסיק אותי במיוחד לאחרונה, איך לעסוק פחות במחשבות ופשוט להיות). אינני צופה בערוצי טלוויזיה מסחריים, כך שאני לא מושפעת מפרסומות מזה שנים, לא מחוברת ומקבלת נוטיפיקציות מאפליקציות, לא נכנסת לקניון, וגם לא לרשתות אופנה, איכשהו אני תמיד לא מרגישה שם בנוח.

בבתים שאני מעצבת, נושא המינימליזם שונה ומשתנה מאיש לאישה. בהגיעי לייעוץ הום סטיילינג בר קיימא, אני מתחילה מלעשות סדר בקיים. בין אם זה להזיז את מוקד ההתארגנות של הבית, כמו אחסון תיקים מעילים ונעליים, למקום מוצנע יותר, או לסדר את הריהוט אחרת בחלל בשביל ליצור הרמוניה נעימה במרחב הקיים, אינני מעודדת רכישות שאינן הכרחיות, בעיקר מתוך הבנה שההתלהבות הראשונית מפריט יפה חולפת די מהר, לא משנה אם רכשנו אותו או לא.

3. אקו פרנדלי

טרנד האקו פרנדלי, מזמן אותנו להסתכל במבט רחב יותר על היותנו אנשים, יצורים טבעיים, המוקפים בפריטים READY MADE וחד פעמיים, לרוב עשויים פלסטיק. גישת האקו פרנדלי רחבה במיוחד, וכוללת תחתיה שימוש בחומרים טבעיים, העדפה של עבודת יד מתוך רצון לשמר מלאכות יד מסורתיות, והפסקת צריכה של מוצרים בייצור המוני וזול שלרוב פוגע בסביבה.

שילוב חומרים טבעיים וידידותיים לסביבה במרחב הביתי, תשפיע באופן ניכר על איכות חיינו ועל איכות האוויר שאנו נושמים. לרוב, טקסטיל סינתטי, ובמיוחד זה המעכב בעירה, אינם טובים עבורנו ועבור בריאותנו. כך גם עץ ממוחזר שהפך להיות טרנדי לאחרונה, עלול להכיל בתוכו רעלים שספג לאורך שנים בשימוש תעשייתי. האחריות על הסביבה הביתית היא בידינו וביכולתנו לשנות אותה.

שליחות בערכי הקיימות

זכיתי לעסוק במקצוע שאני אוהבת, ואף יותר, לכתוב על כך ועל האג'נדה הירוקה והטבעית הזו. לא תמיד קל להיות בקצה, או בנישה קטנה שמרוחקת מהמיינסטרים, אך תמיד הייתי כזו, קצת אחרת והרבה חוקרת. ככל שהעמקתי בגידול צמחים, ובחוויה המינימליסטית והפשוטה של החיים, זכיתי להקיף את עצמי ואת חיי במה שאני אוהבת ונכון עבורי ולוולנס שלי, וכיום גם עבור הלקוחות שלי.

כשבית חנה, המקום לתוכן ופעילות פנאי בלב תל אביב, הזמינו אותי לדבר על בית בר קיימא, שמחתי על ההזדמנות לספר את הסיפור שלי, ולחלוק בידע שצברתי לאורך השנים. בהרצאה אני מדברת על גידול צמחים, היתרונות שבמינימליזם ומהו אקו פרנדלי ואיך ליישם אותו בבית. עיצוב בר קיימא לאיכות חיים וסביבה – כיום גם בחוגי בית ומפגשים קהילתיים.

אסיים עם שיר מעולה של FKJ אמן צרפתי מדור המילניאל, ששר על הרגע שלו, על האטה טבעית ופשטות מרצון, והחיבור שלו פנימה. ממליצה להאזין ולקבל את הרוגע לתוך הרגע הזה.

צילום תמונה ראשית: Soho Home

להזמנת הרצאה ופרטים נוספים >> לירון studio@www.missgarot.co.il // 0546887045

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

אין תגובות

    השאירי תגובה