בלוג / עיצוב בר קיימא

אגרנות במסווה של אספנות

בית; המרחב בו אנו חיים ומבלים חלק נכבד מחיינו, המקום  שלנו, המשקף את מי שאנחנו. זהו מרחב אישי, ומטרתו לגרום לנו לתחושה טובה ונעימה, ואף לעורר בנו שמחה והשראה. השמירה על מרחב נקי מחפצים מיותרים, חשובה מאוד, ומהווה חלק בלתי נפרד ממראה המשקפת את מי שאנחנו.

השלב הראשון בחידוש מראה הבית, או חלק מהחדרים בבית, הוא לעשות סדר ולזרוק או למסור חפצים מיותרים. למרבה הצער, רק חלק קטן מהאנשים מסוגל באמת למיין ולזרוק את כל החפצים המיותרים, ולנהל באופן שוטף את שמירת וזריקת החפצים בבית. לרובנו ישנה נטייה כלשהי לאגרנות, מן הקל אל הכבד. מאלו ששומרים חפצים מיותרים לאלו שלא מסוגלים לקרוע את תוית המחיר ולזרוק לפח.

אגרנות מוגדרת כהפרעה נפשית המתבטאת בקושי להיפרד מחפצים חסרי ערך, למרות שאין כל צורך או שימוש בהם. חדרים גדושים בערימות של חפצים, מעידים על דברים לא פתורים רגשית, אשר ניתן לטפל בהם בכל מיני דרכים. פוסט זה נועד לעזור לכם להבין, האם אתם או מישהו מהקרובים אליכם, סובלים מאגרנות כפייתית.

כך נראה חדר בלגן במצב אגרנות התחלתי, זה השלב בו רצוי לעשות סדר

הגורמים לאגרנות

זו לא אשמתנו המלאה שאנחנו אוהבים לאגור ומתקשים להיפרד מחפצים והודעות טקסט. ישנם שלושה גורמים ברורים לכך:

1. המודל המשפחתי – הגורם המשמעותי לאגרנות הוא מה שהתחנכנו עליו. רוב האגרנים גדלו במשפחות אגרניות, כך שהדבר נראה להם נורמטיבי, ואף נכון כי זה מה שראו, חונכו והורגלו אליו.
2. נטייה אבולוציונית – לאורך שנים אגרנו ושמרנו חפצים למטרות הישרדות. אז לא היינו אגרנים, כי לא הייתה תרבות צריכה כמו בתקופה זו, בה הכל ניתן לרכוש ובזול. עם השנים, העניין הופך לבעייתי יותר ויותר, וממלא חדרים שלמים בחפצים מיותרים.
3. גנטיקה – ישנן משפחות אשר שימרו את הנטייה לאגרנות לאורך שנים רבות, בשל עניין תרבותי וסביבתי, מה שמחזיר אותנו לגורם הראשון לנטייה זו.

מאפיינים של נטיית האגרנות

בכדי להבין מי סובל מאגרנות, לא צריך לעשות מחקר גדול או אבחון מקצועי. ישנם שלושה מאפיינים לאגרנות, והם:

1. היקשרות רגשית לחפצים – כל חפץ הוא בעל משמעות, מסמל משהו, ומעלה זכרון, ולכן צריך לשמור אותו ולא לזרוק. זו אגרנות, כשמדובר בערימות של מגזינים ישנים, בקבוקי אלכוהול ריקים, מפזר חום משנות ה-90, ודיסק אוסף בן 20 שנה. לכל חפץ ישנה משמעות רגשית וייצוג לזכרון או תקופה כלשהי בחיים.
2. רכישות מרובות – הרכישה היא צורך בסיפוק מיידי, ותמיד נחשבת לדבר הכרחי. אגירה של פריטים רבים ללא היפרדות מקיימים מביאה לאסקלציה של הבלגן בבית.
3. הכחשה גורפת – אין ביכולתו של האגרן להודות באגרנותו, מאחר ולכל חפץ יש משמעות, גם למילון אוקספורד שאולי הנכדים יעיינו בו יום אחד.

בתים של אגרנים מתחילים

זה מתחיל מערימות קטנות בפינות החדר, ולאט לאט משתלט גם על החלל הציבורי. במהלך עבודתי כמעצבת פנים נתקלתי לא פעם בבתים מבולגנים מאוד, כאשר הגורם לכך היה אגרנות מוכחשת. לא קל להסביר למישהו שיש לו נטייה לאגרנות ושעליו להיפטר מחפצים רבים. תמיכה של בן זוג, משפחה או איש מקצוע, תקל באופן משמעות על התהליך. המשוואה של בית מסודר או מבולגן קלה מאוד – הרבה חפצים = בית מבולגן, מעט חפצים = בית מסודר. לכן, בשביל לחיות בבית נקי, נעים ומעוצב, צריך להיפטר מכל מה שמיותר – חוק מספר אחד בעיצוב והלבשת הבית.

תמונת מצב של אגרנות כפייתית, בבית אליו הגעתי לייעץ

מאפייני בתים של אגרנים כפייתיים

שמירה על חפצים הינה לגיטימית ומובנת. כולנו נקשרים לדברים מסויימים ולכולנו ישנם חפצים המעוררים בנו זכרון נוסטלגי. אגרנות כפייתית היא כזו שיצאה משליטה ופוגעת באיכות החיים בבית. ללא ספק, חיים בבית מבולגן וכאוטי, מלא בחפצים ישנים ולא נחוצים, פוגע באיכות החיים. זו רשימת המאפיינים של בתי אגרנים כפייתיים, הזקוקים לטיפול מיידי:
1. חדר בלגן בבית – חדר בלגן זהו המקום בו אנו מרכזים את כל החפצים המיותרים, אלו שלא נרצה בחדר השינה או בפינת האוכל. זה מתחיל בערימה ולאט לאט משתלט על כל החדר, עד שלא רואים רצפה ואין מקום להיכנס.
2. אוסף של כרטיסי קולנוע ישנים – אגרן שיצא לטיול בשנת 1996 וביקר ביורודיסני, ישמור במקום מיוחד את כרטיס הכניסה שרכש, מתוך אמונה כי כרטיס זה יזכיר לו את הזמן הקסום שהיה בו עם משפחתו, ויעורר בו זכרונות נוסטלגיים. לכן צריך לשמור על הכרטיס, כי אם יעלם, הזכרון עלול להיעלם יחד איתו. אם אפשר, אז שומרים גם על כרטיס הסרט שצפינו בקולנוע, ועל הדיסק שרכשנו בגיל 16 בחנות דיסקים בקניון הקרוב.
3. מכשירי אלקטרוניקה ישנים – וידאו, נגן מיני דיסק ווקמן ומפזר חום, מכשירי אלקטרוניקה וכבלים ישנים שלא עובדים, לא תורמים לנו בכלום, ואף מזיקים לנו בכך שהם גוזלים מקום אחסון חשוב וערכם לא מצדיק זאת. האם נשמע שוב בווקמן? האם נצפה בוידאו? האם אשים לילדיי סרט ישן בוידאו? אם לא, זה הזמן להיפרד ולשים בערימת המיחזור.
4. שקיות של בגדים לתרומה – חילופי העונות מביאים אותנו בעל כורחנו לסדר את הבגדים בארון. עבור אלו מאיתנו שמתקשים להיפרד מבגדים ישנים, אולי כי ילבשו אותם שוב, הסידור הזה הוא רק למראית עין. שמירת הבגדים הישנים בשקיות בחדר הבלגן, מתוך מחשבה שישמשו אותנו בשנית, זו נטייה לאגרנות שעלולה להתגבר עם השנים. בגדים אשר נכנסים לשקית, צריכים להגיע לסניף הביגודית הקרוב לביתכם.
5. ארגז הלימודים – כל הקלסרים, המחברות והסיכומים אשר שימשו אתכם בתיכון ללמידה לבגרויות, כבר לא רלוונטיים כעת. אם ישנו ערך רגשי כלשהו לשירים ושרבוטים שכתבתם בסוף המחברת, רצוי לשמור את הדף הבודד ולהיפרד מהמסה הגדולה של הניירות הלא רלוונטיים.

בתקווה שפוסט זה עזר לכם לאבחן מצב קיים שלכם או של בן משפחה קרוב. זכרו שזהו נושא רגיש, וחשוב לדעת איך לגשת אליו, לטפל בו ולהתמודד עמו.

שיהיה בהצלחה :)

<<< כל העדכונים בניוזלטר של מיס גרות >>>

שומרות על קשר

הרשמי לקבלת פוסטים, עדכונים והטבות בלעדיות לתיבת המייל שלך

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

2 תגובות

  • גל
    23 בדצמבר 2017 ב 20:33

    כמעצבת, מה את עושה כשאת מוזמנת לעצב בית של אגרנים? אני מניחה שזה מאוד מקשה על התהליך ..

    להגיב
    • Miss Garot
      24 בדצמבר 2017 ב 06:38

      שאלה מעניינת. זה מאוד תלוי בסיטואציה ובאופי הפרויקט.
      הוזמנתי לפגישת ייעוץ והכרות בבית של אגרנים שהיה לאחר שיפוץ ולפני ריהוט הלבשה. הם לא היו מסוגלים להיפרד מחפצים למרות גודלו של הבית ולא היו בשלים לתהליך. לא המשכנו מעבר לפגישה אחת, ואינני יודעת מה קורה איתם היום.
      לעומתם, היו לי לקוחות מקסימים, זוג צעיר שאגר הכל מהכל כנראה בהמשך להרגלים שהביאו מהבית. הם צלחו את תהליך מעבר הדירה בצורה מדהימה והצלחנו להיפרד מהחפצים המיותרים (כגון בקבוקי אלכוהול ריקים ועוד.. ) ולשמר את הוינטג שאהבו לאסוף. הדגש בעיצוב היה על תכנון של מקומות אחסון רבים ונגישים.
      בבתים רבים ישנם אזורים חשוכים. מי שהזמין אותי, כבר עשה את הצעד הראשון בדרך להפרד מהחפצים והבלגן, ומשם אנו ממשיכים יד ביד.

השאירי תגובה