בלוג / השראה

החיים בקונטרסט

קונטרסט, זו מילה לועזית המתארת מצב של ניגודיות בין אובייקטים, בו אובייקט אחד מובלט ע"י ניגודיות טובה מהסביבה, זה יכול להיות בתמונה עם פילטר טוב שאנחנו מעלים לאינסטוש או להבדיל, בעיצוב הבית שלנו. אז מהו קונטרסט בעיצוב פנים ומה עושה אותו לטוב כל כך, ומדוע תפישות שגויות מניעות אותנו לוותר על קונטרסט בבית? על זה בדיוק הפוסט. 

מאז שהתחלתי לכתוב בבלוג ובמאקו, פעמים רבות אני מוצאת את עצמי כותבת על עיצוב נועז, כזה ששובר מוסכמות, שלא מתנצל ושדואג להתבלט ולא להיטמע. עיצוב עם ניגודיות והרבה אופי שאומר משהו על מי שבחר לגור בבית שכזה. מה ההשפעה של העצמים עם הניגודיות הגבוהה בחלל על התפישה שלנו ואיך עושים שזה יעבוד? ובכן, זה תלוי בעיקר בטעמכם האישי ובתחושות האישיות שלכם. דבר ששווה לבדוק ולבחון, כשאתם נכנסים לחלל מלא קונטרסט ועניין.

הפוסט על קונטרסט טוב בעיצוב פנים קיים בראשי כבר מספר חודשים, חיכיתי וחיכיתי כי יש דירה שאני מעצבת העונה על ההגדרה של קונטרסט טוב, אליה אגיע בהמשך. לאחרונה הבנתי שיש עוד כמה חודשים עד לצילומי הדירה וכבר לא יכולתי לחכות עם עניין הקונטרסט. כמו כל פרויקט בעיצובי, גם הבית הזה קיבל שם קונספטואלי ולוח פינטרסט משלו, Project#17 Monochromatic & Warm White. מדובר בבית קלאסי, בגוונים מונוכרומטים בהירים, עם נגיעות משמעותיות של קונטרסט. לדוגמה, המטבח שעוצב בסגנון צרפתי, כולו לבן עם משטח אבן קיסר בצבע שחור והאי שבמטבח עשוי עץ אלון מגוון, כהה ודומיננטי, כך שהקונטרסט הוא בצבע, בחומר ובסגנון/שפה. מטבח עם אמירה.

אז מהן התפישות השגויות בנוגע לקונטרסט בעיצוב הבית?

1.  החדר ממש קטן, כך שריצוף כהה לא יתאים – מה? ברור שמתאים! ריצוף כהה וקירות בהירים יוצרים קונטרסט טוב שמגדיר את גבולות החלל ומעניק תחושה של מרחב. צבע בהיר לרצפה ולקירות לא יגדיל את החלל, אלא רק ישמור על "שקט ויזואלי" אשר לעתים יכול להיות משעמם. לכן, חשוב לדמיין את הרצפה כמישור שרחוק לפחות מטר וחצי מגובה העיניים שלנו. אין סיבה שבחללים קטנים לא תהיה רצפה כהה.

2. קיר כהה מקטין את החלל – מה העניין עם החרדה מחללים קטנים? אז נכון, דירות קבלן ברובן לא ידידותיות למשתמש ותמיד חסר מקום אחסון בכל בית. אבל, קיר כהה נותן תחושה של עומק, משקף טעם וסגנון ומעל לכל, אמירה כלשהי. צריך לדעת איך לצבוע, לפעמים כל מה שצריך הוא צבע כהה ודרמטי על החלק התחתון של הקיר ופרופיל עץ באותו הצבע שהופך את הצביעה הפשוטה ליפה ומסוגננת.

3. הגוונים לא מתאימים – כאשר כל הבית בשמנת, נגיעות של צבעים כהים ידגישו את השמנת. ממש כמו שקיר אלכסוני צריך להיות ליד קיר ישר בשביל שנבחין בזוית שלו. אם נדע להדגיש בצורה נכונה עם צבעים כהים, נעשה רק טוב לכל השמנת שיש לנו בבית.

4. החומרים לא מתאימים – ממש כמו בעניין הצבעים, כך גם החומרים. אם אתם רוצים לרהט את הבית, חשבו על הקונטרסט שיכול להיות בין חומרים שונים. אל תקנו קומפלט ואל תרהטו קומפלט. חשבו על איך ברזל, עץ, זכוכית וטקסטיל משתלבים בחלל אחד. קונספט של עיצוב עם קונטרסט.

5. בסוף זה יימאס עליי – נכון, יכול להיות שימאס. אבל, חשבו עם עצמכם מתי באמת העזתם עם עיצוב הבית וזה נמאס עליכם? אני מאמינה שאם בוחרים להעז, כנראה שיש הצדקה ובעיניי, עדיף להעז מאשר לפספס. מקסימום, צובעים/משנים/מחליפים/מתרגלים.

6. מה יגידו על הרצפה הכהה שלי – בכנות, למי אכפת? אם זו הרצפה שלכם ואתם אוהבים אותה, אז איזו סיבה יש לכם לא לרצות אותה. אני תמיד חופרת ללקוחות בעניין הזה, אם בא לכם, אז תעשו! זה הבית שלכם וזה המקום שלכם להתפרע ולבטא את עצמכם.

7. אפור, זה הכי טוב ובאמצע – לרוב, בחירה באפור בעיניי היא ברירת המחדל של מי שלא רוצה לבחור בשחור או בלבן. על שחור רואים אבנית ועל לבן רואים לכלוך ואפור מקבל עליו שכבות של ג'יפה בלי שנשים לב בכל (הומור, כן)

8.  שחור הוא צבע קר – תחושה של "קור" בחלל לא נובעת מאובייקט אחד, אלא ממכלול של דברים, מה שנקרא קומפוזיציה. קונטרסט טוב מגיע משילוב נכון בין חומר, צורה וצבע. תמונות מעוררות השראה והגיגים נוספים על הצבע השחור, נמצאים כאן בפוסט שכתבתי לפני יותר משנה על הצבע השחור בעיצוב הבית.

9. צבעים כהים מדכאים – לא באמת, כן. גם מטבח שחור יכול לעורר רגשות שמחים וחשק לבישול יצירתי. שוב, בקונטרסט הנכון זה יכול לעבוד נהדר.

10. חדר ילדים צריך להיות בצבעי פסטל מרגיעים – נכון, אבל רצפת עץ כהה ואביזרים דומיננטיים, יעניקו תחושה חמימה. רצוי שחדרי ילדים, ובעיקר פעוטות יהיו על בסיס של צבעי פסטל רכים ונעימים עם (לפחות) אלמנט אחד בולט שיעניק קונטרסט טוב לחלל, כי ילדים צריכים גם קונטרסט, משהו שימשוך את מבטם ודמיונם.

חדר השינה של בניי המתוקים. רצפת עץ כהה עובדת טוב עם צבעי פסטל. צילום: לירון גונן.

החדר של בניי המתוקים. רצפת עץ כהה עובדת טוב עם צבעי פסטל.

אלו הן 10 התפישות השגויות שמונעות מרובנו להעז, תפישות שבעיקר מונעות מפחד ואכן לגיטימיות, כי כשקשה לדמיין, קשה עוד יותר לעצב ולבצע. לכן, השראה נכונה ותמונות של קונטרסט מוצלח עשויות לשחרר אותנו מתפישות ישנות ומוטעות ולהביא אותנו לעצב חלל שיש בו קונטרסט טוב וטעם טוב.

מתלבטים? אוהבים? אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות כאן או בדף הפייסבוק של מיס גרות

התמונה הראשית מאתר Dezeen

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

4 תגובות

  • שירן
    20 בנובמבר 2018 ב 17:44

    הי יש לנו רצפה בצבע אפור כהה
    ילך טטב מטבח לבן ?

    להגיב
  • שני
    3 ביולי 2016 ב 18:14

    האתר שלך מקסים ומעורר השראה ! תמשיכי עם הבלוגים המעניינים

    להגיב

השאירי תגובה