בלוג / עיצוב בר קיימא

עיצוב פנים בר קיימא – 5 דרכים לקיימות בעיצוב הבית

שיפוץ בתים הוא דבר בעל השפעה סביבתית גדולה מאוד, ואף נותר חיוני במסגרת הסגרים האחרונים בשנת 2020 – לכן, במיוחד עכשיו, רצוי לדבר על עיצוב פנים בר קיימא. מזה שנים שסטודיו מיס גרות מוביל פרויקטים ברוח הקיימות, והיה זה רק עניין של זמן שנעשה קצת סדר בדברים.

מעצבים גישה חדשה

לאחרונה הזדמן לי לקרוא מאמר מקצועי בנושא קיימות ועיצוב בר קיימא, בו נכתב כי תחום עיצוב הפנים משתנה באופן יסודי ומהותי. ניכר כי בעת העכשווית, עיצוב פנים בר קיימא צובר פופולריות מיום ליום.

אותו שינוי מדובר, התחיל באנשים פורצי דרך. כל אלו שקצו בעיצוב אסתטי מוגזם ומפואר, או סתם חסר משמעות וערך, והבינו כי לעיצוב של היום יש אחריות על המחר. קיימות לעתיד טוב יותר.

שיש קררה, עיצוב מטבח, מטבח כפרי, מטבח מיוחד
חומרים טבעיים ופרטי וינטג' במטבח מונוכרומטי ברמת השרון

עיצוב פנים בר קיימא הוא הירוק החדש

בעת הנוכחית, בה כל האינפורמציה קיימת ולא ניתן להתעלם מדבר, עיצוב פנים מחוייב להיות כזה שמתחשב בסביבה ומקיים את ערכי הקיימות. מאחר ומעצבים צעירים, הלומדים בבתי ספר מובילים לעיצוב, אינם יכולים להתעלם מהקונטקסט הסביבתי, יש בי תקווה גדולה לשינוי עמוק ויסודי.

סביר להניח שהגישה של בחירה באסתטיקה, הכוללת רכישה מאסיבית של פריטים מעוצבים מייד אין צ'יינה, ללא תו תקן, ללא תקן של סחר הוגן וללא תקן לחומרים טבעיים – תחלוף מן העולם בקרוב.

קצת כמו שפעם רופאים פרסמו סיגריות והיה נראה שלאכול 3 מוצרי חלב זה בריא, כך עיצוב פנים בר קיימא יהפוך עם הזמן לנורמה החדשה.

מדפי וינטג במטבח, רצפת בטון מוחלק
שילוב בין ישן לחדש – רצפת בטון בבית ברמת השרון

פחות בית בוץ, יותר עיצוב למען קיימות

לעתים קרובות אני נשאלת, מהו עיצוב פנים בר קיימא? נדמה כי אנשים מרגישים כי זה או הכל או כלום. או שנהיה OFF GRID או שנמשיך כהרגלנו. כי בר קיימא זה בטח עניין רציני.

בעיניי, הבחירה בבר קיימא, היא הבחירה להיות נכונה ואותנטית, הנובעת ממקום מושכל ומחובר לטבע ולמהות, חף מחלומות גדולים על בתים טרנדיים ממגזינים שונים. למרות שיש לעיצוב בר קיימא פוטנציאל אסתטי גדול, השם עושה עמו פחות חסד מכל בוהו אקלקטי אחר.

גם עיצוב אקולוגי נשמע בקצה הסקאלה האסתטית. משמעות המילה אקו היא בית – הטבע הוא הבית, ולכן קיימות תעזור לנו לשמור על הבית שלנו, על גאיה. ועדיין, כשנשמע את המונח עיצוב פנים בר קיימא או אקולוגי, לרוב נחשוב על בית בוץ או בית מעץ ממוחזר עם חלונות LOW ENERGY, אז לא.

חלון עליית גג, סקיילייט, חלון LOW ENERGY
התקנת חלונות LOW ENERGY של חברת עליית גג בבית בעולש

5 דרכים לקיימות בעיצוב הבית

לא משנה סגנון העיצוב, אלא הבחירות שנעשות לאורך הדרך. הנה 5 דרכים לשילוב ערכי הקיימות בעיצוב הבית:

  1. תכנון אקלימי של פתחים וחזיתות בבית – דבר המתייחס בעיקר לתכנון של בתים מאפס, אך לא רק. גם שיפוץ של בית קיים יאפשר חשיבה מחדש על הפתחים, תוספת של חלון סקיילייט שיוסיף אור טבעי לחלל. התחושה הטובה שאור טבעי ונכון העובד עם כיווני השמש ועונות השנה ישדרג את איכות החיים בבית באופן משמעותי.
  2. שימוש מרבי בקיים ובחומרים ממוחזרים – העדפה של יד 2 וממוחזר, מכירה של חפצים שאיננו צריכים יותר. דוגמה קלאסית שאני אוהבת ומשתמשת בה שנים, היא מכירה של המטבח הישן בבית לקראת שיפוץ – זה תמיד עובד! מפרסמים ביד 2 ובכך חוסכים את התשלום לקבלן על הפירוק, את הפסולת המיותרת, ומי שרכש את המטבח כנראה מאושר שהרוויח.
  3. צמצום פסולת באתר הבנייה – זו נקודת אכילס של אתרי הבנייה. כמות פסולת הבניין פשוט לא ניתנת לתיאור, ובניגוד אליה, כמות אתרי המיחזור הפועלים בארץ ונתמכים על ידי ממשלה לא תפקודית – שואפת לאפס. בעבר פרסמתי פה בית אוסטרלי עשוי בטון ממוחזר, חלום שלי שתהיה אפשרות כזו בארץ.
  4. בחירה בספקים מקומיים – נכון, לא זול ומפתה במיוחד לקנות בארץ, ובכל זאת רצוי לבחור מה כן. במיוחד בחודש נובמבר הבלתי הזה, בו יש כל כך הרבה מבצעיים – סייבר, יום הרווקים ובאלק פריידיי – תמצאו איפה להשקיע את כספכם בחכמה ועזרו לעסק מקומי לשרוד.
  5. בחירה בחומרים טבעיים עם תו תקן – מעבר לצמחי הבית שהם מאסט, יש את הסביבה המיידית שלנו. הרי אנחנו מה שאנחנו אוכלים, נכון? ומה עם מה שאנחנו נושמים? ונוגעים בו? ויושבים עליו? בחירה בחומרים טבעיים תיטיב עם איכות החיים שלנו. ננשום טוב יותר ונחוש בויסות חושי מאוזן ותומך איכות חיים.
שדרוג מטבח, עיצוב מטבח בתקציב נמוך, עיצוב פנים בר קיימא
המטבח בדירה בגבעתיים עבר שינוי נקודתי אך מהותי

בר קיימא מגיע אל המיינסטרים

אם יש מישהי שמביאה את הקיימות אל המיינסטרים, זו אבישג קופלמן בחר. דרך אלפי עוקבים ברשתות החברתיות וכתיבה בעיתונים מובילים, אבישג מעודדת לגדל ירקות בחצר או במרפסת, מלמדת איך לייצר קוסמטיקה טבעית ביתית ובעיקר מהווה השראה גדולה לחיים מינימליסטיים ומקיימים.

אבישג קופלמן בחר
אבישג קופלמן בחר Off Roads Living

העשייה בגידול ירקות, שזורה בערכי הקיימות, גם אם לא בקשר ישיר לעיצוב פנים בר קיימא. לאוכל שאנו מגדלים יש טעם אחר שנוגע לנו עמוק בלב. אם יש ברשותך גינה או מרפסת, ערוגות עונתיות של גידולי ירקות יעשירו את המטבח הביתי.

רצוי לתכנן איך גינה כזו תשתלב במרחב הביתי ובחיי המשפחה.

עיצוב עם צמחים, צמחי בית, גידול צמחים בבית, סטיילינג עם צמחים
וינטג' והרבה ירוק בדירה ליד ככר המדינה
אסף ויינברום, גוף תאורה לינסטרה
גוף תאורה של אסף ויינברום – מעצב מקומי

בתקווה לעתיד ירוק ובריא יותר

עיצוב פנים כיום, הוא כבר הרבה יותר מטפט יפה ואקססוריז טרנדיים (מייד אין צ'יינה וכל הג'אז הזה). לעיצוב בו אנו בוחרות, יש אחריות על המחר ובעיקר על איכות החיים שלנו בבית. ככל שנסנן את הבחירות שלנו ונדייק אותן למקומי הטבעי ועבודת היד, כך נרוויח חלל מאוזן ומדויק יותר.

רוצה לדעת עוד? הצטרפ/י לקבוצת מועדון הבר קיימא שהקמתי בפייסבוק, עקבי באינסטגרם או הרשמי לניוזלטר

שומרות על קשר

הרשמי לקבלת פוסטים, עדכונים והטבות בלעדיות לתיבת המייל שלך

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

תגובה אחת

  • נטלי
    22 בנובמבר 2020 ב 08:51

    וזה גם נראה יותר טוב ומעניק לבית "נשמה". אני לא יכולה לדמיין את הבית שלי בלי צמחים או בלי מגוון פריטים אקלקטיים שמפיחים בו אישיות…

    להגיב

השאירי תגובה