בלוג / פשטות מרצון

אבודים בשפע – 5 עקרונות של מינימליזם שיעזרו לך לקנות פחות

"אז אולי תאמרי לי את, למה אני מרגישה ככה בבית שלי? מתי אני ארגיש שלמה איתו, שזהו סיימתי והוא מושלם?" פנתה אליי לקוחה מקסימה וקצת אבודה, בעיצומה של פגישת ייעוץ. "אנחנו יצורים טבעיים" עניתי, "וממש כמו הטבע אנחנו משתנות, ולכן, למרות השפע, הבית לעולם לא ירגיש שלם ומושלם" את התחושה הפנימית הזו, ניתן לשפר על ידי אימוץ מינימליזם כשיטה, והבנה כי ורסטיליות היא דרך לבית דינמי ומשתנה.

בכל שבוע אני מבקרת בבית אחד או שניים, כאלו שלא פגשתי מעולם ואין לי מושג לקראת מה אני באה. לרוב, מי שמזמינה אותי לביתה מכירה את האג'נדה הכללית שלי – אג'נדה של מינימליזם, פשטות מרצון וקיימות, למען הטבע ולמען עצמנו. אני בעד חפצים ואוספים, אך מאמינה כי המחיר של ויסות חושי ותחושה נעימה יקרים יותר מכל חפץ מיותר.

מינימליזם, עיצוב סלון עם צמחים, צמחי בית, ספה כחולה, תמונה של טבע, עונות השנה

אז מה יש בשפע הזה שמבלבל אותנו?

בין אם זה יצירות אמנות בשפע, או פסלונים מתוקים ויפהפיים, נדמה כי רוב האנשים שביכולתם לרכוש דברים, לא ידעו מתי לעצור. הכל כל כך יפה ומרגש, והמחיר גם טוב, אז למה לא לקנות?הרי תמיד יש מקום בבית לעוד חפץ או פריט אמנות.

עבור מינימליסטים, לראות פריט יפה בחנות או באונליין, זה לפעמים מספיק. להגיד לעצמנו כמה הוא יפה ולא לרכוש אותו, לרוב יועיל לנו יותר מאשר לבצע את הרכישה. אין מספיק מקום לחפצים מיותרים והכסף שנחסוך יתפנה לדברים אחרים בעלי ערך.

לא חסרים פריטים יפים ומעוצבים בעולם, אך מה שכן חסר הוא מרחב מחייה נטול עומס ויזואלי וחפצים מיותרים. חיים בבית שבו יש התרחשות עמוסה של חפצים, עלולים להיות מתישים ומעייפים – כי לחפצים יש נטייה להשתלט על המרחב ועלינו.

מינימליזם, עיצוב בית מינימליסטי, גוף תאורה עגול לקיר, מיני גלואו בול, קרני תכלת, אסופה, הדפס פרחים לקיר

5 עקרונות של מינימליזם למה לא לקנות

  • זה רק הולך ומסתבך – מאחר והמקום בבית מוגבל וחפצים נוטים להצטבר ולהעלות אבק, נקיון וסידור הבית יהפכו לאתגר מעיק ומסורבל.
  • מרבה חפצים מרבה דאגות – לעתים אנו חרדות לגבי חפץ מסוים, ללא הצדקה מוחשית, הרי אם לא היה בבעלותנו מלכתחילה, היינו כנראה חופשיות מכבלי הדאגה.
  • מרוב חפצים לא רואים יער – ככל שיהיו ברשותינו חפצים יפים, כך ייחודיותם תמעט. יש גבול לכמות החפצים שניתן להניח על השידות והקירות ושעדיין יהיו מיוחדים ויבלטו.
  • איכות עדיפה על כמות – לרוב מה שאיכותי ומחזיק מעמד לאורך זמן, יהיה יקר יותר. השקעה בפריט אחד יקר ומשמעותי תהיה עדיפה על פני 10 פריטים זולים ובעלי ערך נמוך. לכן, רצוי לבחור באיכות ואסתטיקה על פני כמות.
  • לבחור מתוך צורך ולא רצון – האם אני זקוקה לחפץ הזה? האם הוא שימושי או שהוא סתם יפה ובא לי לקנות כזה ממש עכשיו? אם נהיה בשקט ונקשיב עמוק עמוק, נדע מהי התשובה הנכונה.
חדר שינה מינימליסטי, מינימליזם, שידה קטנה לצד מיטה, מצעים לבנים, בייסיק סטודיו, פרקט למינציה

איך למנן את שפע החפצים בחלל

אוקי, את אוהבת חפצים ואספנית של כל מיני דברים שמשמחים אותך, זה בסדר גמור ואף מרגש – כל אחת ומה שעושה לה טוב. ובכל זאת, האוספים צריכים להיות מוצגים באופן יחסית מרוכז, בכדי למנוע את השתלטותם על המרחב. אין צורך לאמץ מינימליזם עד הסוף, לרוב זה תהליך איטי ועמוק.

אם לתת דוגמה קלאסית לאספנות, זו הבחירה ביצירות אמנות. לעתים רבות אמנים עכשוויים משתמשים באמנות ככלי לביטוי פוליטי-סביבתי-ג'נדר כלשהו, אך האם זה אומר שהבית שלי צריך להציג באופן קבוע אמירה מסוג זה?

יתכן שכן, ובהחלט יש לזה מקום. רק המינון והקונטקסט הביתי הם דברים שרצוי לקחת בחשבון. מינימליזם נכון הוא כזה שבו יש לדברים מסוימים מינון נכון, ביחס לחלל המגורים ולתחושות המתעוררות בנו.

שילוב יצירת אמנות דומיננטית, לרוב תהיה בסביבה שקטה יחסית ומאפשרת – קצת כמו בגלריות לאמנות, על רקע קיר לבן עם רצפת בטון מוחלק וספסל, ופחות כמו בבית, על רקע פינת אוכל עם חפצי נוי, אגרטל פרחים ושנדליר תלוי מהתקרה.

דוגמה נוספת יכולה להיות אוסף של כלי טבק מרשים, כזה שגדל עם המשפחה לאורך דורות ושנים. כלים כאלו לרוב מדיפים ריח לא מיטיב, לכן רצוי למקם אותם בתוך ארונית ויטרינה סגורה, כך גם לא יצברו אבק. זוכרת? חפצים מיותרים הופכים את הנקיון למורכב יותר.

קומפוזיציה פתוחה של מינימליזם

ויסות חושי הוא עניין חשוב בבית. הרי בסוף אנחנו סוג של קופות מפותחות (ויסלחו לי הסולדות), ומה קשור כל האקססוריז הטרנדיים והחפצים שהבאנו מסופ"שים באירופה למרחב הביתי שלנו? האם עולה בך מדי פעם התחושה שהחלל בבית שלך לא מיטיב? אם לא, זכית! רבים מאיתנו חיים בבתים לא מיטיבים, נטולי הרמוניה ואיזון כיאה לחברה צרכנית.

מצרפת לכאן סרטון של יוטיוברית שאני אוהבת Sarah Therese למי שרוצה לקבל השראה ולהבין באופן רחב יותר מינימליזם מהו. בסרטון היא מדברת על רכישות מכוונות, חפצים בעלי תועלת (צמחים מישהי? זה הדבר היחיד שאני לא מינימליסטית בו..) ורכישה של כלים לצמחים בחנות יד שניה.

"לעולם אל תקנו משהו כי הוא חמוד, או כי הוא מוצא חן בעיניכם, אלא רק את הדברים שאתם צריכים. כך גם בנוגע לעיצוב הבית, למעט צמחים שהם משמחים ומטהרים את האוויר"

Sarah Therese

את השפע של החפצים ניתן למנן ולסנן ולסדר מחדש במרחב, כך שלא יכבידו עליו ויעמיסו על העין. אפשר לקנמר ע"פ שיטת קונמארי, ובכך להפרד מהמיותרים ואלה שלא ספארק ג'וי.

אפשר גם להרחיב את הידע על מינימליזם ולהתחיל בקטן. אחרי תהליך כזה, סביר להניח שיהיה לך קל במיוחד לאגד את החפצים לכדי קומפוזיציה אחת.

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

2 תגובות

  • אירית פיידמן
    28 בדצמבר 2020 ב 11:08

    תודה נהנת לקרא ולהחכים

    להגיב
    • Miss Garot
      4 בינואר 2021 ב 09:22

      תודה אירית

השאירי תגובה