בלוג / בתים / עיצוב בר קיימא

פרמקלצ'ר ואקוופוניקה – חיים ברוח הקיימות במרחב האורבני

בית עכשווי בסידני אוסטרליה מציג: חיים בערכי הקיימות וייצור מרב התצרוכת העצמית בבית קרקע עירוני. עם אידאולוגיה ברורה וטעם משובח, נבנה לו בית עירוני בר קיימא, פונקציונלי ויפה במיוחד.

אורח חיים טבעי ובריא, הכולל גידול של מרב התצרוכת העצמית, אמנם עלול להישמע כטרחה גדולה מדי, אך אין זה כך בעיניי ג'ולי יאנג וג'ף קארול. עבורם, גידול ירקות ומעקב יומי אחר צריכת האנרגיה הביתית, אינן מטלות שצריכות להיעשות על ידי אחרים, אלא חלק טבעי מהבחירה באורח חיים של מודעות ואחריות סביבתית.

הזוג, בכירים בחברת ניתוח דאטה אוסטרלית העוזרת ללקוחות להתמודד מול האתגרים של היפר-אורבניזציה ושינויי אקלים, ביקשו לשקף דרך ביתם את עיסוקם המקצועי ואורח חייהם. כך, לצד קול האדריכל, הוקם בית שכולו קיימות, החל מהתכנון, דרך אופן הבנייה, החומרים, ועד למערכות טיהור המים במבנה.

חלונות אנכיים הנפתחים בעזרת גלגל ומשקולת ביציאה לפטיו

שער כניסה, רמז לבאות

שער כניסה שמצליח לספר סיפור, הוא אתגר בפני עצמו למעצבים ואדריכלים ורצוי שלא יהיה מובן מאליו. ההחלטות הקטנות על אילו אלמנטים שונים ופונקציות צריכות להתקיים במישור אחד, מהי הקומפוזיציה הנכונה ובאיזה חומר לבטא את זה, יחברו את החוץ אל הפנים.

שער הכניסה לביתם של ג'ף וג'ולי הממוקם בפרבר מרכזי של העיר סידני, כולל מבנה טראסות ובתוכן מגוון סוקונלטים המרמזים על המתרחש בפנים: בית עשיר בצמחיים, עם חצר פנימית, גינות ורטיקליות, מערכת אקוופונית וטיהור מי גשם, ואפילו לול תרנגולות.

לפרק את הישן לטובת העכשווי

על השטח במקור, היה בית עם מרפסות שנבנה בשנות ה-80, עם בידוד תרמי לקוי ומחסור חמור בשטחי חוץ. המלצתו של האדירכל הייתה לפרק את הבית הקיים עד ליסוד ולבנות חדש.

המלצותיו לתכנון הבית, כללו הפחתה של מספר חדרי השינה מארבעה לשניים, שילוב של חצר פנימית במרכז המבנה, העברת גרם המדרגות אל קדמת המבנה וביטול החניה האחורית עבור גינת פרמקלצ'ר.

שטחים ירוקים בפנים הבית

החללים הירוקים החדשים שנוספו בתכנון הבית החדש, משרתים מטרות אסתטיות ומעשיות. הגינה הקטנה בבסיס גרם המדרגות בצורת חצי צילינדר, מעשירה את החלל בירוק טבעי ומגוון המשמש כקונטרה לכל העץ החמים מסביב. הבחירה בצמח מסוג אחד לחלל זה, היא ביטוי למינימליזם בבית.

מיקום פטיו בלב הבית, המוקדש כולו לגידול וטיפוח צמחים, מכניס את הטבע הביתה. החדרת הפטיו בבית, מאפשרת את פירוק המסה המוצקה של המבנה המסורתי – בית עם מרפסת, ומביאה לסירקולציה טובה של אור ואוויר.

חלל מדרגות חצי צילינדר מעל לצמחייה

"אנחנו מבלים בערך עשר דקות בכל בוקר עם התרנגולות והדגים וכשעה בשבוע בגינה, בעיקר בקציר התוצרת". ג 'ף קרול, דייר

אורח חיים בר קיימא

בגינה האחורית ישנה מערכת אקוופוניקה לדישון הגידולים בגינת הפרמקלצ'ר. באגר ההשקייה של המערכת, שוחים דגים ובעלי חיים נוספים, אשר הפרשותיהם משמשות לדישון המים והופכות אותם לתמיסה עשירה ומדושנת. בתום ההשקייה המים חוזרים אל מאגר המים ובכך מדמים את המחזוריות בטבע.

היופי בגידול בעלי חיים ושימוש בפסולת שלהם לדישון גינת הירק, הוא אחד מהדברים המרגשים שבחיים בערכי הקיימות וצריכת תוצרת עצמית.

גינת פארמקלצ'ר ורטיקלית ומערכת אקוופוניקה בחצר אורבנית צרה

בנוסף למערכת הדישון, ישנה מערכת קומפוסט, גן ירק ולולים. "זו סביבה מאוד עמוסה, המשופעת בדברים בהשראת העניין שלנו בפרמקלצ'ר", אומר ג'ף.

"הגינה שלנו מזינה אותנו, אנחנו מאכילים את התרנגולות שלנו, והן נותנות לנו ביצים בתוספת דשן לגן, ובדומה לכך, הדגים מחמיצים חנקן בבריכה שלנו, שמזינה את החיידקים שעל חרוזי החימר בגינה האנכית שלנו, אשר מדשנים את הצמחים שמסננים את המים במחזור מעגלי".

חלונות לאוורור הקומה העליונה דרך הפטיו, כי אוויר חם עולה למעלה

יעילות אנרגטית

הבית גם יעיל להפליא מבחינה אנרגטית. באמצעות מערכת של טיוב (TUBE) זכוכית לחימום המים, ומערך פוטו וולטאי 1.5kw עבור חשמל, המייצר בממוצע יותר כוח מהכמות הנצרכת. בעוד הבית מחובר למערכת הביוב העירונית, למים ולחשמל, ג'ולי וג'ף תלויים מעט בספקי אנרגיה חיצוניים מבלי להשקיע הרבה בייצור אנרגיה ותחזוקה. "מערכת מתוכננת היטב, מטפלת בעיקר בעצמה. המערכות הקיימות חוסכות לנו זמן ומאמץ" לדברי ג'ף.

גינת ירק אנכית בחצר הבית בהשקייה הידרופונית

להיות השינוי שאנחנו רוצים לראות

לעתים, כשמדובר בבנייה של בית חדש, אנו נוטים לא לעשות בחירות שונות ואמיצות, ודבקים בישן והמוכר, בסטנדרט של העשורים האחרונים. בשנת 2019, שני עשורים לתוך המאה ה-21, לאחר שהתפכחנו והבנו כי אין לנו טבע אחר חוץ מזה שסביבנו.

כל מה שהאנושות כילתה במאות האחרונות ביבשה ובים, לא יתחדש במהרה, ולכן זו האחריות שלנו להיות היום השינוי שאנו רוצים לראות (מדבריו של מהטמה גנדי). זה מתחיל מעצמנו ומהבית שלנו. מי שמתכנן בית חדש, מומלץ שישקול מערכות חכמות ליעילות אנרגטית גבוהה ולמיחזור, וכמובן גם את האפשרות והזכות לגדל תצרוכת עצמית.

מערכת אקוופוניקה הופכת מים לתמיסה מדושנת

תכנון הבית והמערכות השונות עם פטיו במרכז

בשנה האחרונה, משפחתי ואני ניזונים בעיקר מהתצרוכת האורגנית שגדלה בשדה מול ביתנו. אמנם אנו לא חקלאים וזו לא התוצרת העצמית שלנו, אך תמיכה בחקלאי מקומי (משק זינגר – זו הבחירה שלנו) המגדל ירקות ופירות טעימים להפליא, תורמת המון לחיינו מבחינה ערכית ובריאותית.

בנוסף, אנו לוקחים חלק בהקמה של גינה אורגנית במושב בו אנו חיים, צור משה. כל משפחה המשתתפת בפרויקט קיבלה חלקה לגידולים שונים, כגון: קולורבי, סלק, ברוקולי, חסה, פטרוזיליה, אפונת שלג וכו'.

וכמו שאמר מהטמה גנדי – היו אתם השינוי שאתם רוצים לראות. גם אם לא מדובר בבית מינימליסטי ואולטרה מודרני הכולל מערכות חכמות, עדיין ביכולתנו לשלב צמחי בית, לגדל צמחי תבלין וירק, ולחשוב איך ניתן לשפר את אורח החיים והסביבה המיידית שלנו.

 הבית פורסם באתר dwell

צילום: Murray Fredericks

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

3 תגובות

  • נעמי
    17 במאי 2019 ב 12:26

    תודה – מעניין וממלא השראה:)

    להגיב
  • לינה
    5 בינואר 2019 ב 23:38

    מהמם אין מילים אהבתי מאוד כל הכבוד

    להגיב
    • Miss Garot
      13 בינואר 2019 ב 16:50

      תודה רבה לינה :)

השאירי תגובה