בלוג / עיצוב והלבשת הבית

מדריך לעיצוב הבית – שלב א' פרוגרמה

עיצוב הבית הוא תהליך מורכב ורגיש המלווה בחוסר וודאות וכולל סיטואציות ומקרים שלרוב מובילים להוצאות מיותרות ולהרבה כאבי ראש ונדודי שינה. לכן, החלטתי לשתף אתכם ברזי המקצוע ובתהליך הכולל של עיצוב הבית כפי שלמדתי מניסיון של 11 שנים במקצוע. כתבתי את המדריך, כי בעיניי להציל נפש אחת מתהליך כושל של עיצוב הבית (במיוחד כזה שהושקע בו הון עתק של כסף – והכל יחסי), עושה לי טוב על הלב. אני מאמינה בשיתוף של ידע ונתינה, כי קארמה זה דבר חשוב והבלוג מיועד גם לזה.

סדרה חדשה של פוסטים בה אפשט את התהליך המורכב הזה, אכתוב על הקשיים שבדרך ואתן טיפים והסברים לדברים הכי קטנים ולא צפויים בתהליך עיצוב הבית.

השלב הראשון, זה שעושה סדר בדברים, הוא הבסיס לתהליך העיצוב והוא גם הנקודה שאליה אנחנו חוזרים אם הלכנו קצת לאיבוד.

המדריך מתייחס לעיצוב פנים וגם להום סטיילינג, מאחר ושניהם דורשים קונספט ותקציב וכוללים סוג של הריסה או בנייה והרבה רכישות. תהליך העיצוב שלקוחותיי עוברים יחד איתי, מתחיל בהגדרה אישית של בית באמצעות מענה על שאלון פרוגרמה, עליו צריך לענות בקלילות ובאופן אינטואיטיבי. התשובות לשאלון, משקפות את הרצונות הטהורים שלנו, הרגשות והחלומות. זה הדבר הראשון שצריך לעשות לפני שמתחילים. רצוי לרשום את הכל על דף, במיוחד אם אתם עושים זאת ללא עזרה מקצועית.

שלב א' – שאלון פרוגרמה

מתחילים עם הדבר הבסיסי ביותר – פרוגרמה. רצוי לענות על השאלות באופן אסוציאטיבי ולא בכובד ראש ולכתוב אותן בקובץ או על דף. יתכן וחלק מהשאלות יראו לכם בסיסיות ומיותרות, אבל מאחר והפרוגרמה משרתת אותנו לכל אורך תהליך העיצוב, כדאי שדברים יהיו רשומים על הדף. כמה שאלות לדוגמה:
1. שטח הבית – מגורים ומרפסות. משפצים הכל?
2. התקציב המיועד – קחו בחשבון חריגה של 20%. כאן לא עונים באופן אסוציאטיבי, בודקים מה היכולות שלכם, מה התזרים והאם אתם ראליים בהתאם למצב בשוק (ריהוט, קבלן ומעצב שרצוי שישלח לכם שאלון פרוגרמה עם תחילת העבודה יחד). *טיפ ממני: כבר יצא לי לעשות הום סטיילינג בתקציב של 10,000 ובתקציב של 150,000 ש", הכל הולך ורצוי שיהיה בצורה מסודרת כפי שמופיע במדריך. גם אם יש לכם "רק" 10,000 ש"ח, רצוי שתדעו על מה ואיך לחלק אותם.
3. כמה חדרי שינה יש בבית – זה השלב בו עושים סדר ומחלקים את החדרים לפונקציות. בשלב זה מבינים אם כדאי לשנות את גודל החדרים או מספרם, בהתאם לצורך שלכם. לפעמים עדיף אופן ספייס שעובד נכון על עוד חדר עם חלון ודלת.
4. מועד קבלת מפתח ומועד אכלוס – האם יש מספיק זמן לשיפוץ? מה הדד ליין להזמנת ריהוט? זה הזמן לבדוק את השטח. לדוגמה, יש ספות שאפשר לקנות ממלאי קיים,  יש ספות שלוקח לייצר 3 שבועות ויש ספות שמייצרים באירופה ומחכים להן 3-4 חודשים.
5. למשך כמה שנים תגורו בבית – שאלה חשובה בשביל לשים דברים בפרופורציה. יש הבדל בין חמש שנים לעשרים. כן, עשרים כי יש אנשים שבונים את בית חלומותיהם בלי סיבה או רצון לעזוב אותו לעולם.
6. האם אתם מרבים לארח – שאלה חשובה אותה אני נותנת כדוגמה להרבה שאלות אחרות שיכולות להעיד על לייף סטייל שהוא בעצם צורך. אוהבים לארח? זה דבר שמשפיע על גודל הסלון, מספר הכסאות סביב שולחן האוכל וגודל המטבח, במידה ואתם גם אוהבים לבשל לאורחים שלכם.
7. האם ישנו צורך במקומות אחסון רבים – ברור שכן, אחרת איפה נשים את כל הצעצועים של הילדים. אני מציעה לחשוב גם על המזוודות, ציוד הקמפינג, האופניים החשמליים והעגלה של הילד שמחכה בסבלנות לאחיו הקטן שטרם נולד.
8. אילו צבעים/חומרים/סגנון אתם אוהבים – שאלה זו נוגעת בשלב הקונספט. פתאום צריך לחשוב על צבעים, חומרים וסגנון אהוב ולדעת להגדיר אותם. האם הבחירות נכונות לבית ולכם? על שאלה זו ועל בניית הקונספט, אני ממליצה להיעזר באיש מקצוע. *טיפ ממני: כשמגיעים לשלב של הגדרת סגנון, חומרים וצבעים, אני ממליצה לחפש ברשת תמונות להשראה. כאשר נתקלים בתמונה שאוהבים, רצוי לעצור ולנתח למה אוהבים אותה, מה אוהבים בה ומה יש בה שמדבר אליי.
9. האם אתם אוהבים עמוס ומגוון או נקי ושקט – רוב התשובות הן באמצע. אבל מהו האמצע? האם חדר השינה יהיה נקי ושקט והסלון עמוס ומגוון. זה המקום להגדיר, כך זה גם יעזור לחלק את התקציב המיועד לריהוט וסטיילינג.
10. האם יש לכם חלומות נוספים לגבי הבית – בית הוא הרבה מעבר לקירות ורהיטים. זה המקום לחלום, להעז ולצמוח. זה המקום שלכם להביא את עצמכם לידי ביטוי ולהיות חלק מתהליך עיצוב הבית שלכם.

לאחר מילוי השאלון, רצוי לבחון מחדש את התשובות שלכם. אני לא ממליצה לשנות, אלא רק לנסות לנתח ולהבין. במידה ומלווה אתכם מעצב/ת, סביר להניח שיש לה שאלון דומה ואם לא, תמיד תוכלו להציע לבסס את תהליך עיצוב הבית על בסיס שאלון שכזה.

חשוב לי לציין: אני ממליצה לעבור תהליך כזה של עיצוב בית עם ליווי מקצועי של מעצב/ת פנים, בין אם זה ייעוץ ראשוני או ליווי מפורט. בסדרה זו, אפרסם גם את המדריך שלי "למה לי לקחת מעצב/ת?" או בקצרה, זה משהו שיאפשר לכם לישון בלילה ואף לחסוך בהוצאות.
לאחר גיבוש הפרוגרמה והגדרת הצרכים הבסיסיים, מגיע שלב הקונספט לעיצוב הבית, עליו אכתוב בפוסט הבא בסדרה.

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

6 תגובות

  • אפרת
    14 ביולי 2019 ב 09:02

    אלופה
    תרחיבי עוד על פוגרמה זה חשוב כ"כ למתחילות שבנינו

    להגיב
  • עינב
    7 בספטמבר 2017 ב 10:43

    תודה לך!! פרגון ותמיכה מצרך נדיר בימינו !!

    להגיב
  • בתשבע גרייפנר
    10 ביולי 2015 ב 15:25

    כל הכבוד על הרצון לשתף בידע ובניסיון שלך.מחכה לפוסט הבא….

    להגיב
    • Miss Garot
      22 ביולי 2015 ב 09:48

      תודה בתשבע, בקרוב :)

  • ליאת בלזר
    8 ביולי 2015 ב 18:26

    יופי של פוסט!

    להגיב
    • Miss Garot
      22 ביולי 2015 ב 09:48

      תודה ליאת!

השאירי תגובה