בלוג / עיצוב והלבשת הבית

מדריך לעיצוב הבית – שלב ג' ניהול תקציב

לאחר שהגדרנו תקציב בשאלון הפרוגרמה במילה וחצי כמו 80K ש"ח, הגיע הזמן לרדת לפרטים הקטנים. בכל פרויקט של עיצוב פנים והום סטיילינג יש הוצאות מרובות וזה בסדר גמור, כל עוד מתכוננים לזה מראש. אז איך עושים את זה ומאיפה מתחילים? הפוסט הבא נכתב בשביל לעשות קצת סדר בעניינים ולעזור לכם בניהול התקציב.

כל פרוייקט צריך להתנהל תחת תקציב מוגדר ומתוכנן מראש. יתכן וזה יהיה קשה עד כמעט בלתי אפשרי לעשות זאת לגמרי לבד, כי בדיוק בשביל זה צריך איש מקצוע. מעבר לעיצוב פנים והלבשת הבית, המעצב/ת שלכם אמור/ה להכין כתב כמויות, או להשתמש בספק חיצוני שמכין את זה. בנוסף לעלויות שיפוץ, צריך להכין גם רשימת מלאי של רהיטים, תאורה, טקסטיל, חפצים וכו'. המחיר המשוער משתנה בהתאם לגודל התקציב, הרי ספה אפשר לקנות ב-4 אלף ש"ח וגם בעשרים. בפרויקטים בעיצובי,כחלק מעיצוב והלבשת הבית, אני מכינה קובץ אקסל המסייע ללקוחותיי לנהל את ההוצאות המרובות במהלך השיפוץ והרכישות. הקובץ מתעדכן לאורך הפרויקט בהתאם לפריטים והזמנות שכבר בוצעו ושולמו, כך החריגה צפויה מראש וניתן לתכנן קדימה ואולי להחליט לדחות כמה רכישות לתקופה במקום להתפשר. את הקובץ המפורט יש להכין בהתאם לצרכים ולתקציב, על בסיס שאלון הפרוגרמה. קובץ זה אפשר ורצוי לשתף בין בני הזוג והמעצב/ת באמצעות Google Doc's.

ניהול תקציב לעיצוב הבית הום סטיילינג קובץ אקסל לדוגמה לירון גונן

שלב ג' – מגדירים תקציב ומכינים קובץ אקסל:
1. שני גליונות לפחות – האחד יכלול את עבודות השיפוץ שצריך לבית, כולל קבלן שיפוצים, מסגרות ונגרות בהתאמה אישית. הגליון השני יכלול את כל הרהיטים והאביזרים שצריך לבית. חלקו את זה איך שנראה לכם, העיקר שלא יהיו כפילויות, לדוגמה תקציב לנגרות של המטבח לא יופיע בשני הגליונות.
2. רשימת מלאי של החללים בבית – מפרטים בעמודה הימנית את כל חללי הבית, לדוגמה: סלון, מטבח, פינת אוכל, מבואת כניסה, חדרי שינה, חדרי שרותים ומרפסות כביסה, מסדרון וכו'. רצוי להתחיל מהגדול לקטן או מהציבורי לפרטי. עשו לעצמכם סדר.
3. פריט – העמודה השניה מכילה תיאור של הפריט, כגון: ספה, ספריה, מיטה, שטיח, וילון, מדף וכו'. זו בעצם רשימת המלאי שלכם לכל חדר בפרט ולבית כולו.
4. מחיר משוער – את זה בעיקר המעצב/ת שלכם ידעו לרשום מתוך הנסיון והידע שצברו לאורך הפרויקטים השונים שעשו. הרי יש ספה ב 4,000 ש"ח ויש ספה ב20,000 ש"ח או יותר. הגדירו בהתאם לתקציב הכללי שלכם ובהתאם לקונספט, כי סגנון צרפתי קלאסי לא עולה כמו סגנון אקלקטי ארצישראלי (לנושא זה אקדיש פוסט משלו כחלק מסדרת הפוסטים שלי על עיצוב הבית). אם אתם מוכנים להוציא על ספה X אז רשמו את זה וזה יהיה לכם לעוגן במהלך הרכישות. זכרו! הפיתויים גדולים משנדמה לכם והשדרוגים של אנשי המכירות נמצאים מעבר לפינה, ממש כשניגשים לסגור. האם הספה כוללת את הכריות? שאלו זאת לפני שאתם מוציאים את פנקס הצ'קים.
אחרי שאתם יודעים מה סה"כ מחיר משוער לכל הרכישות ללא חריגות מהתקציב (באקסל ניתן לעשות סכום כולל לכל עמודה).
5. מחיר רכישה – אחרי שאתם יודעים את ה-X שלכם לכל פריט, הרכישות יהיו שקולות יותר ואחראיות יותר. תמלאו את הסעיפים בהתאם לרכישות שתבצעו, כך תהיו בשליטה מלאה. *טיפ ממני: לכו לישון על זה, אל תסגרו הזמנה בביקור הראשון שלכם בחנות. הפרטים שלכם ישארו במחשב של איש המכירות שעזר לכם, קחו כרטיס ביקור ותחזירו לו תשובה, גם אם היא שלילית.
6. ספק – מי מייצר את הפריט שאתם רוצים לקנות? במידה ועובדים ללא מעצב/ת, אני ממליצה לעשות עבודת חיפוש אונליין ולשאול חברים עם נסיון. אם הזמנתם נגר לבית עבור כמה פרטי נגרות, תבקשו ממנו הצעה מפורטת שכוללת מחיר ופרטים לכל רהיט שעליו סיכמתם. ככל שיש יותר פרטים והכל יותר גלוי, כך השליטה שלכם על המתרחש, הרכישות והעלויות גדולה יותר.  *טיפ ממני: אל תתביישו להתקשר לחנות ולשאול על פריט שאתם מעוניינים בו לפני שאתם מניעים את הרכב, זה יחסוך לכם זמן יקר בשיטוטים חסרי תועלת ובהוצאות לא מתוכננות.
7. הערות – זה המקום לרשום את הפרטים הקטנים המאפיינים את הפריט, כגון מידות, צבע, שדרוג פוטנציאלי (אם רוצים לצבוע בצבע ספריי לדוגמה). רצוי גם להגדיר סגנון, לדוגמה: ספה בסגנון אינגליש רול ארם.
8. לינק – יש לינק למה שאתם רוצים? שמרו אותו בקובץ שלכם. לינקים למוצרים של איקאה תמיד יכולים לעזור, בעיקר כי הם הבודדים שמחזיקים את כל המבחר מהחנות שלהם באתר האינטרנט, כולל מחירים ובדיקת מלאי למוצרים, כך שתדעו אם הקפיצה לסניף מיותרת או לא.

חשוב לי לציין: אני ממליצה לעבור תהליך כזה של עיצוב בית עם ליווי מקצועי של מעצב/ת פנים, בין אם זה ייעוץ ראשוני או ליווי מפורט. בסדרה זו, אפרסם גם את המדריך שלי "למה לי לקחת מעצב/ת?" או בקצרה, זה משהו שיאפשר לכם לישון בלילה ואף לחסוך בהוצאות.
לאחר הגדרת התקציב, מגיע שלב הגדרת לוח הזמנים לפרויקט, עליו אכתוב בפוסט הבא בסדרה.

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

אין תגובות

    השאירי תגובה