בלוג / עיצוב בר קיימא

קיימות בעיצוב פנים – נציל את העולם אחרי השנ״צ

נדמה שעם ועידת האקלים בגלזגו ומזג האוויר הקיצוני שפקד אותנו בסתיו, לדבר על קיימות בעיצוב פנים ואיכות הסביבה רלוונטי מתמיד. האם באמת נוכל להציל את העולם? זה מורכב ולא תלוי רק בנו, אבל ישנם כמה דברים שכן נוכל ליישם בבית שלנו.

חשוב שנשמור על הטבע והסביבה במהלך שיפוץ והלבשת הבית (צילום: לירון גונן)

ענף הבנייה הוא מהמזהמים ביותר בארץ. כמות הפסולת המיוצרת בתחום זה אינסופית ומגוונת – לצד בלוקים שבורים, חתיכות קרמיקה ומתכות, זרוקות חתיכות פלסטיק, קרטונים, קלקר, חומרים מבודדים ישנים ללא תקן הפוגעים בבריאות, וחומרים סינטטיים מזהמים. כל אלו מוטמנים יום יום באדמה, כאילו אנחנו במאה ה-20 וטרם שמענו על איכות הסביבה.  

אחריות תאגידית? אפשר גם אישית

מזה 15 שנים שאני מעצבת פנים ומבקרת באתרי בנייה, ולא נראה שמשהו השתנה. שיפוץ מבנים מייצר פסולת בכמויות אדירות, והמראות לא קלים. לעתים אני מרגישה ניגוד בין ההוקרה שלי לאמא אדמה ולבריאה,  כאשר אני בעצם חלק מהתופעה.

עם השנים הבנתי שהחלטות ושינויים משמעותיים, הם בעיקר עניין של אחריות תאגידית וממשלתיות, כך ששינוי בענף הבנייה רחוק מלקרות. ולא אנחנו נשנה זאת, אלא אם המעשים שלנו יצטברו להמון שקובע. האם לחברות בנייה יש תפקיד מאויש של אחריות תאגידית כמו בבנקים וחברות היי-טק? אם כן, איפה נשמע קולם?

שיפוץ בתים דורש חומרים מקומיים ומיובאים ומייצר המון פסולת (צילום: לירון גונן)

תקן בנייה ירוקה מתמקד בדברים גדולים יותר מאיתנו, ומנחה חברות גדולות ויזמים בענף הבנייה. בעיצוב פנים פרטי שכל אחד ואחת יוזמים לביתם, אין תקן מנחה ואין חוקים או כללים והנחיות. אז מתוך דאגה שלנו לסביבה, בחרנו כמה קווים מנחים לאימוץ קיימות בשיפוץ בתים:

להכיר את האנשים שפועלים אצלך בבית, זה לראות את האנשים השקופים – גם הוקרה רלוונטית לקיימות (צילום: לירון גונן)

קיימות בעיצוב פנים, לא עניין של שחור או לבן

המושג קיימות או בר קיימא, לא מתייחסים רק לבתי בוץ ובלוקים עשויים קש, או למחבקי עצים בלבד. קיימות יכולה להתקיים גם בשיפוצים ובנייה סטנדרטית, זה לא הכל או כלום, שחור או לבן – יש הרבה אפורים באמצע.  

שיפוץ של דירה ימלא כ 7-10 מכולות בממוצע (צילום: לירון גונן)

שיפוץ בית כולל בגדול 3 דברים – הריסה, בנייה ורכישות – וזו דריסת הרגל האקולוגית שלנו, המשפיעה באופן ישיר על הטבע בארץ והסביבה המיידית בה אנו חיים. אם נדע איך למזער את הפגיעה בכל שלב בתהליך, נתרום באופן מינורי אך מצטבר לאיכות הסביבה שלנו.

איך ניתן לאמץ קיימות בתהליך של שיפוץ ובנייה?

לפני שנהרוס –

רגע לפני שהקבלן נכנס לעבוד,נוכל לעשות מאמץ ולמסור על מה שעדיין במצב טוב. אם תפרסמו, לא תאמינו כמה אנשים עם נכונות ישמחו לאסוף ולהעביר הלאה לאלו שצריכים. הזדמנות טובה לפתוח את הלב.

לדוגמה: במקום לשלם לקבלן שיפרק את המטבח הישן ויזרוק אותו למכולה, פרסמו אותו למכירה והרוויחו כפול על החסכון מול הקבלן והמכירה עצמה. מעגל הנתינה יתרחב מכם לאלו שישמחו למטבח חדש ומשומש.

קיימות בענף הבנייה
שיפוץ מקיף הוא הזדמנות להבין מה שומרים ומה משחררים ולאן (צילום: לירון גונן)

כך גם לגבי דלתות משומשות וחלונות. הזבל של אחד הוא אוצר של אחר, ולא בכדי. כמה גדולה תהיה התמורה לסביבה ולטבע אם נשקיע מעט זמן בהעברת פריטים הלאה, במקום לטמון ראשנו בחול בזמן שהקבלן ממלא עוד מכולה?

לפני שנבנה –

נבחר בחומרים טבעיים שטובים לנו ולבית שלנו, שהוא סביבת המחייה המיידית והקבועה בחיינו. רצוי להתייחס לאור טבעי כדבר אלמנטרי שאנו זקוקים לו כיצורים ביולוגיים ולתכנן על סמך ההבנה הזו.  

אור טבעי – בעל השפעה משמעותית על מצב הרוח שלנו. כמו צמחים, אנחנו זקוקים לאור טבעי. הגדילו פתחים דרומיים שיכניסו שמש חורפית הביתה, הצלילו פתחים מערביים, אמצו חלון למזרח לזריחות של הבוקר, וצפו צפונה היכן שיש הרבה אור ללא שמש ישירה.

אור טבעי הוא גם חלק מתפישה של קיימות בעיצוב פנים
חלון צפוני גדול משקיף למפרץ חיפה ולא דורש הצללה (צילום: לירון גונן)

חומר גולמי או טבעי – בנייה לרוב כוללת חומרים מקומיים, כאלו שחוצבים במדבר או בצפון. מלט, בטון, בלוקים וזכוכית הם לרוב חומרים מקומיים. ייבוא של חומרי גלם במכולה תורם לזיהום האוויר והים, וקנייה של שיש טבעי גולמי, תומך בהרס של מחצבים.

לאבן טבעית יש יופי מיוחד ומחיר גבוה של פגיעה במחצבים (צילום: לירון גונן)

חומר טבעי יכול להיות גם יציקה של טראצו הכוללת חלקיקי אבני שבורות שלא נותרו בשלמותן בכדי להיות חומר גולמי. שאריות של תעשייה אחת יכולות לשמש כחומר מקורי וטבעי בתעשייה אחרת. טוב שטראצו חזר לאופנה, בואו נשקול לשלב אותו כריצוף במקום אבן טבעית.

שיש קררה קיימות בעיצוב פנים
משטח של אבן קררה – חומר גולמי שחציבתו פוגעת באופן ישיר בסביבה ובקיימות של מחצבים (צילום: לירון גונן)

הידעת? אבן טרוורטין אפורה הייתה לפופולרית מאוד בריצוף פנים וחוץ. צריכה עולמית מוגברת של האבן, הביאה לכילוי סופי המחצב הזה בסין. מחצבים יקרי ערך ובעלי קסם טבעי מיוחד, כמו אבן הטרוורטין האפורה, לא יצמחו מחדש – מיליוני שנים שההר הזה נוצר באופן טבעי, ועוד מאה או מאתיים עד שכולה לחלוטין – דוגמה מדויקת וכואבת לפגיעה והרס של הטבע על ידי ענף הבנייה.

סגנון מקומי – הלבשת בית ידידותית לסביבה

לפני שנרכוש –  

ברכישות, רצוי לחשוב לוקאל. אם ביכולתנו להזמין ספה המיוצרת בארץ, זה עדיף על פני ספה מסין עליה עמלו בשכר רעב, ואין לדעת במה רוססה לפני כניסתה למכולה שאוניה שינעה עד לנמל אשדוד או חיפה. אז בהיבט זה, מדובר גם באיכות הסביבה העולמית, וגם באיכות הסביבה הביתית שלנו – איזה חומרים ורעלים נכניס לתוכה?

פרקט עם תו תקן אירופאי תומך קיימות בעיצוב פנים
בבחירת פרקט עץ רצוי שנברר שיש לו תו תקן אירופאי (צילום: לירון גונן)

עץ ממוחזר זה טוב?

ובכן, לא תמיד. לדוגמה: ריהוט מעץ ממוחזר צריך להדליק אצלנו כמה נורות – האם העץ הממוחזר מתעשייה במזרח הרחוק הוא חפץ שהייתי רוצה בבית שלי? האם משטחי עץ יעמדו בתקן המתאים לבית מגורים? כמה רעלים העץ נשם לאורך השנים וכמה זמן ייקח לו לפלוט אותם ואיך? רצוי לדעת מה ההשלכות של תוצרי תעשייה ושילובם בבית שלנו.

שילוב פריטי וינטג'

אופציה חביבה ופופולרית במיוחד היא שילוב של פרטי ריהוט ישן בבית. זו בהחלט בחירה טובה בקיים, ולרוב תהיה גם כדאית יותר מבחינה כלכלית ומקוריות. אם מתעוררת בכם רתיעה מוינטג', דעו שהסוד הוא במינון. שילוב בין ישן לחדש מעולם לא היה רלוונטי יותר.

אקססוריז

יש פריטים שקל מאוד לדעת באיזו שנה הם נרכשו, כגון פסל בצורת אננס, מנורה בדמות פלמינגו, או שטיחון כבש שעיר למרגלות המיטה. לרוב, הפריטים הטרנדים והזולים הם ברי חלוף ולא תורמים לאיכות הסביבה, במיוחד אם הם לא משרתים פונקציה מסוימת אלא רק נועדו ליופי.

רכישה של גופי תאורה וינטג' זו קיימות בעיצוב פנים
רכישה של גוף תאורה יד שנייה מסייע לסוחרים בשוק להתקיים, גם סוג של קיימות (צילום: לירון גונן)

אם נשחרר אותם ונעביר הלאה, ובמקום לרכוש עוד חפצים, נמנע מצריכת יתר ובזבוז כסף, נתרום לאיכות הסביבה וגם לאיכות החיים שלנו – פחות חפצים זה פחות דאגות ומלאכת ניקיון הבית הופכת לקלה יותר.

ומה אם בכל זאת רוצים להלביש את הבית מבלי לרכוש פריטים מייד אין צ'יינה? לטבע יש המון פתרונות להלבשת הבית – החל מצמחים טרופיים הרגילים ללחות גבוהה וסביבה מוצלת, עד לצטרובל יפה שליקטת בטיול האחרון שלך ביער.  רק לא ללקט צדפים בחוף הים, הם נחשבים לערך טבע מוגן.

גם סכום מיוחד יכול להיות יד שנייה ולעודד קיימות בעיצוב פנים (צילום: לירון גונן)

יש תקווה והיא מגיעה מבפנים – שינוי אישי של הרגלים קטנים

בחירה בייצור מקומי, חומרים טבעיים, והכנסת אור טבעי הביתה, תעשה טוב לנו ולסביבה המיידית שלנו. זו קיימות בעיצוב פנים, או בר קיימא. אז אולי לא נציל את העולם אחרי השנ״צ או השיפוץ, אבל יש דברים שטוב ואפשר לעשות.

צמחי בית הם האקססורי האולטימטיבי (צילום: שירן כרמל)
אצטרובלים של עץ קזוארינה אפשר ללקט כי הם מתחדשים בכל עונה (צילום: לירון גונן)

אם גם אתם כמוני, מרגישים חסרי אונים אל מול משבר האקלים ואותותיו הברורים בטבע, או כלפי הסביבה שנשאיר לילדינו ונכדינו, ישנו מאמץ קטן ואישי שנוכל לעשות כבר היום – למסור חפצים במקום לזרוק, לבחור בתוצרת הארץ במקום סין, ולשלב חומרים טבעיים, אור טבעי וצמחי בבית במקום בו אנו חיים. נקודה להתחיל ממנה.

את הכתבה יצרתי עבור הטור החדש שלי באתר Ynet
זו הכתבה הראשונה שלי שעלתה באתר זה – קישור לכתבה

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

אין תגובות

    השאירי תגובה