בלוג / עיצוב בר קיימא

התפראות – 7 דרכים להתחבר לטבע ולשלב אותו בבית

התפראות חיבור לטבע אקו הוקרה טבע תרפיה לירון גונן (5)

התפראות. איזו מילה חזקה. להיות פראית, פרא, לא כבולה לנורמות קיימות. להיות קשובה לאני הבראשיתי שלי, למה שהד.נ.א שלי יודע ומכיר. התפראות של הבית, היא הפכיתו לסביבה טבעית ומיטיבה. בפוסט הזה נבין איך.

לאחרונה קראתי במוסף הארץ על מגמת התפראות של משקים חקלאיים ברחבי אירופה, במטרה להחזיר את הטבע לעצמו ולבעלי החיים, וליצור סביבה פראית נטולת התערבות אדם – כזו שתעזור להתחממות הגלובלית. איפה זה פוגש אותנו?

פינה בוטנית בסלון הבית שלי, לכל צמח סיפור ואנרגיה משלו

התפראות Rewilding של הבית

להפוך משהו לפראי, זה בעצם לתת לטבע לעשות את שלו, מה שקל יחסית וטבעי כשמדובר באדמה שצריכה להשתקם בכוחות עצמה ובעזרת בעלי חיים מלחכי עשב. אבל מהו אותו Rewilding interiors המתאר מגמה של התפראות פנים הבית?

טרנד צמחי הבית התפתח בשנים האחרונות והפך לנפוץ במיוחד בכל רחבי הגלובוס. ניכר כי שנת 2020 היא השנה בה האטנו ובילינו את מרבית זמננו בבית, מה שהביא לא מעט אנשים להשקיע כסף ואנרגיה בהפיכת ביתם לנעים.

מהו אותו קסם של גידול צמחים בבית? מה הם גורמים לנו להרגיש שהופך את הגידול שלהם לממכר ומרגש כל כך? אני מאמינה שיש קשר בין החיים בסביבה בנויה ותסמונת המחסור בטבע לרצון גדל בטיפוח צמחים בבית.

בסוף אנחנו רוצות טבע, גם אם טרם הבנו את זה.

צמחים בכל מקום שאפשר

הילדה הפנימית מבקשת התפראות

הקול הפנימי שלנו מניע אותנו לייצר התפראות בבית גם מבלי להבין כלל שזה קורה. כך אני מרגישה שקרה לי בשנים האחרונות. כילדה טיילתי בחוגי סיירות והתחברתי לטבע בתולי ללא כל סממן ציוויליזציה, עם שנות העשרים לחיי התרחקתי ולאחרונה חזרתי במלוא העוצמה.

גיליתי מחדש את ילדת הטבע שבי.

גידול צמחי הבית הצליח לרגש אותי. אין כמו להבחין בעלה חדש נפתח אל העולם, לראות איך הצמחים שלנו משתנים לאורך הזמן, ואנחנו יחד איתם. גידול הצמחים מביא אותנו להתבוננות פנימית בין אם נרצה או לא. יש משהו בראשיתי בקשר אדם-צמח.

שמחה להיות ילדת טבע! אהבה לכל 3>

אמבטיית יער בלב הבית

התבוננות פנימית מאפשרת הקשבה לאינטואיציה שלנו, זו המושכת לטבע ולצמחים. כי טבע זה בית. זה המקור שלנו כמין אנושי, לא בין קירות בטון ונורות לד בוהקות. לכן שילוב של צמחים אמיתיים, כאלו שיתרמו לחלל ויהפכו אותו לנעים במיוחד, תתרום לאיכות החיים שלנו באופן משמעותי.

לא לכולם מזדמן במהלך הסגרים ובכלל לצאת לטבע לבילוי מיטיב או לאמבטיית יער, אך פינת קריאה בסלון בחברת כמה צמחים טרופיים בהחלט מסוגלת להרחיב את הלב ולגרום לנו להרגיש טוב יותר.

אמבטיות יער הפכו לדבר האהוב עליי בעונה זו

7 דרכים קלות להתפראות

אם להתייחס לדברים בפשטותם, התפראות הבית היא שילוב צמחים שונים וחומרי גלם מהטבע, דבר המתקיים כבר בבתים רבים יחסית ונמצא במגמת התפשטות. זה המפגש שלנו עם העולם הטבעי, וכך אפשר לחזק את הקשר:

  • התחברות – לצאת אל הטבע, כי אין ולא יהיה טוב יותר מהדבר האמיתי. טבע מיטיב עמנו ומסייע למערכת החיסונית. החיבור לטבע והריגוש הוא משהו שמתפתח עם הזמן, אמבטיית יער היא דרך טובה להתחיל.
  • התבוננות – צמצום זמן מסך, או רק הימנעות ממנו לרגעים בהם נתבונן בטבע, בעלים החדשים שצמחו, בפרחים המפתיעים – התבוננות תפתח לנו את הלב ותעזור בהפחתת דכאון וחרדה.
  • התקרקעות – הגוף שלנו מכיר ויודע תקופות בהן לא היו כסאות, שרפרפים, ספות וכד' בכדי לשבת. לשבת על השטיח בסלון, לצד פינה בוטנית, יחזק את החיבור שלנו לקרקע ולעצמנו כחלק מאורח חיים טבעי.
התבוננות בשרך דופי מאפשרת לצלול לעולם אחר וקסום
  • התמסרות – גידול צמחי בית דורש התמסרות שלנו לתהליך. פינה מוארת ונעימה לגידול מקבץ של צמחי בית שונים ומגוונים. להגיע למצב בו יש נראות ירוקה מובהקת. מדריך בבלוג למתחילים.
  • התעטפות – סיבים טבעיים כמו כותנה, פשתן, אצות ים ובמבוק יעזרו להגביר את התחושה הטבעית בחלל ויתמכו בחוש המישוש וגם השמיעה. טקסטיל טבעי מחוץ לגוף, ואוכל טבעי ולא מעובד לפנים הגוף.
  • התבהרות – אפשרו לכמה שיותר אור יום להכנס לחללי הבית. אם אין אילוץ הכרחי לסגור תריס, השאירו אותו פתוח לאורך היום, זה יועיל לצמחים וגם יחמם את הבית בעונת החורף.
  • התנקות – בכדי להגיע לתחושה עוד יותר טבעית ופראית בבית, רצוי שנשתמש בחומרים כמה שיותר טבעיים ותומכי איכות חיים בריאה וירוקה. ביוטיוב יש הדרכה להכנת סבון מוצק טבעי וחומץ הדרים לניקוי של אבישג קופלמן בחר.

אם לסכם לרעיון אחד את הרשימה שיצרתי, בעיניי הכל קשור לחיבור מחדש אל העצמי הפרוע שלנו, אל ההבנה שאנחנו יצורים טבעיים החיים בניתוק מהטבע, מה שלעתים הופך את הכל למורכב כל כך .

דרכי התפראות לפנים הבית

נתחיל מהפשוט ביותר – בחירת פינה שתתאים לגידול צמחים מאושרים. אני מציעה ליצור פינה אחת משמעותית וקונספטואלית עם וייב פראי במיוחד. עד שני מטר מחלון הפונה דרומה, צפונה, מערבה או מזרחה, העיקר שיכנס דרכו מספיק אור טבעי.

לדוגמה, חלון דרומי מאפשר כניסה של שמש נמוכה בחורף והמון אור ללא שמש ישירה בקיץ – יהיה מושלם גם לסוקולנטים ועוד צמחים שאוהבים שמש ישירה כמו פיקוס גומי או כינורי, דקלים, דרצאנות וכו'

הכלל הוא לייצר מקבץ צמחים שונים ומגוונים. רצוי לכלול שניים גדולים, שניים בינוניים וכמה קטנים. אפשר גם תלויים ונשפכים, העיקר שתוכלו לחוש את עצמכם מוקפים בסביבה שעברה התפראות.

רפידופורה, מונסטרה מיני, צמח לחדר שינה
רפידופורה גדולה מספקת תחושת התפראות בחדר השינה

חבקו עץ, התפראו והרפאו

את הפוסט על התפראות כתבתי לכבוד חג האילנות, החג בו אנחנו חוגגות את האדמה, תוצריה, העצים והצומח שכה מרחיבים את הלב וחיוניים לחיים מאוזנים ושפויים. ט"ו בשבט הוא זמן טוב להתחבר מחדש לאדמה, לחי ולצומח. צאו אל הטבע, יש שם אהבה בשפע.

הקשר שלנו עם צמחי הבית הוא שיקוף של הקשר שלנו עם הטבע ועם עצמנו. זה חיבור ביוכימי שלא תמיד נוכל לפצח. הרבה מהקשר שלנו עם הטבע הוא במרחב הלא מודע של ההשפעות.

להביא צמחים הביתה, זה לחזק את הקשר שלנו עם תודעת הסביבה, עם אמא אדמה.

עץ אורן, חיבוק עץ, מחבקת עצים, לחבק עץ, טבע תרפיה
זה מרגיש כמו הדבר הכי טבעי שיש לעשות. לחבק עץ

אסיים עם שיר מרגש במיוחד

Eastern Sun

Eastern sun melt the cold from my bones
Curtain rise, take the darkness from my eyes
Breathing in, pulling life into my lungs
As a child, I am born again

Ayla Nereo

תודה שקראת והגעת עד לכאן, אשמח לקרוא את המחשבות שלך בנושא.

חג ט"ו בשבט שמח :)

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

3 תגובות

  • מיכל אגם אליסון
    21 באפריל 2023 ב 12:10

    מאוד אהבתי

    להגיב
  • דנה
    28 בינואר 2021 ב 15:51

    מתחברת מאוד!! מקסים וחג שמח🌳

    להגיב
    • Miss Garot
      28 בינואר 2021 ב 16:01

      תודה דנה! חג שמח

השאירי תגובה