בלוג / עיצוב בר קיימא

איכות חיים בסביבה הביתית

אולי זו רק אני והאופטימיות שלי, אך נדמה כי מול עינינו מתרחש שינוי קולקטיבי במודעות לשמירה על הסביבה, איכות חיים, חשיבות התזונה הטבעית ואורח חיים בריא ומאוזן. לא עניין מובן מאליו, במיוחד לאור המאה שעברה והאופן בה פרסומות הגדירו דרך חיים ותרבות צריכה מערבית ובזבזנית. מאז המהפכה התעשייתית, ובעקבותיה הקדמה הטכנולוגית, אנו חיים בסביבה פגועה ומזוהמת במיקרו ובמאקרו, בסביבתנו המיידית ובסביבה הגלובלית. יום כדור הארץ הוא זמן טוב להתחיל בניקוי הסביבה הביתית מרעלים.

איכות חיים וסביבה

ערימות אינסופיות של פסולת קשה, מתועשת, עמידה ומזהמת, אשר נספגת בקרקע ומתאדה אל השמיים, לצד עולם החי והצומח אשר סופג פגיעות מתמשכות הנובעות מהרצון לכבוש עוד אדמה ולאכול עוד חיה. כל אלו הם הסביבה שלנו, בה אנו חיים ומגדלים את ילדינו, הנפגעת בצורה דרסטית במאה שנה האחרונות. ויש כאלו שנפקחו להם העיניים.

כיום, עם המודעות הגוברת והמאמצים הכבירים של עמותות וארגונים שונים, אנו באמת מצליחים לחזות בהתעוררות, כזו שהגיע הזמן שתתרחש. בעידן הנוכחי מוצף המידע, קשה שלא לראות ולהבין, וזה מה שקרה לי לפני כמה שנים. ראיתי והבנתי שאני יכולה להתחיל בקטן, ולעשות את המרב עבור עצמי ומשפחתי, והסביבה הקרובה אלי.

מעבר לבחירתי בטבעונות ובחיים בריאים נטולי כימיקלים מרעילים (עדיין לא באופן מלא), אני בוחרת לחיות בסביבה ביתית נקייה מרעלים. כאשר התחלתי לבדוק על הנושא, גיליתי שרב הנסתר על הגלוי, והסתבר לי שאלקטרוניקה, כמו חומרי ניקוי וטקסטיל סינתטי, כולם משחררים רעלים אל אוויר החלל באופן קבוע.

בית נקי מרעלים בשלושה שלבים

בכדי לחיות במרחב ביתי נקי מכימיקלים וחומרים רעילים, אין צורך בפעולות קיצוניות המצריכות השקעה רבה. כל מה שצריך הוא להפסיק להשתמש בחומרים רעילים ובמוצרים סינתטיים, לשלב חומרים טבעיים בחלל ולדאוג לטיהור אויר נכון.

1. חומרים אקולוגיים – רצוי להפסיק את השימוש בחומרי ניקוי רגילים ולעבור למוצרים אקולוגיים ללא רעלים, או לחומץ טבעי ושמן אתרי כלשהו שיעניק ריח טוב. ישנן שיטות רבות לניקוי ללא רעלים, גגלו אותן.

2. טקסטיל וריהוט טבעי – לשלב טקסטיל טבעי באמצעות כריות, וילונות, שטיחים ומצעים. רצוי לכסות את הספה המרופדת בבד סינתטי דוחה כתמים, בבד כותנה טבעי בכדי שימנע מגע ישיר בחומרים רעילים. בביתי, הסרתי את הריפוד הקיים מהספה, ופרשתי בד כותנה מודפס שאחותי הביאה לנו מתנה מהודו – דבר שמוסיף לתחושת הבוהו שיק בחלל. טרנד העץ הממוחזר בסגנון תעשייתי אקלקטי, הביא לא מעט חומרים רעילים לסביבה הביתית, כאלו שהעץ ספג בזמן שהיה בשימוש תעשייתי.

3. צמחים מטהרי אויר – אחרי שהחלפנו את הטקסטיל והריהוט הסינתטי בטבעי, ועברנו לשימוש בחומרי רחצה וניקוי אקולוגיים, נותר לשלב בבית צמחים מטהרי אויר כגון לשון החותנת, פילודנדרון, פוטוס, אלוורה, דרצנה ג'נט ועוד. אפשר לגגל, ואפשר להמתין לפוסט שאקדיש בקרוב לצמחים מטהרי אויר.

מבחינת טקסטיל, בחירה בבד סינתטי מונע כתמים שכיחה מאוד, במיוחד בקרב משפחות צעירות המחפשות את הפתרון הפרקטי בחיים עם ילדים. הבד הסינתטי משחרר לאוויר החלל ובמגע ישיר, חומרים רעילים שלא כדאי לבוא עמם במגע. כך גם השטיח הסינתטי המיוצר במכונה, ומוצרים מפלסטיק וחומרים סינתטיים. ישנן אלטרנטיבות טבעיות, כמו בדי כותנה ופשתן, מוצרים אקו פרינדלי המיוצרים תחת פיקוח ותו תקן. נכון, לרוב המחיר של מוצרים טבעיים עם תקן גבוה יותר, אך שמעתי פעם משפט שאומר, שמי שקונה בזול, משלם ביוקר.

הפרדוקס הסינתטי

אם אתם מרגישים המומים לנוכח דבריי, דעו לכם שאתם לא לבד. בעיניי זהו פרדוקס לא ברור. איך יתכן שאדם יבחר להשתמש בחומרים רעילים לייצור משהו, שבידיעה ברורה עלול לפגוע במשתמשים בו?! ואיך יתכן שאנו, הצרכנים, למרות כל המחקרים והעובדות, עדיין צורכים וניזונים מרעל מובהק?!

מזל שיש לנו את חופש הבחירה. אנחנו לא חייבים לקנות ולאכול את כל מה שפעם אמרו לנו שהוא טוב בשבילנו ויעשה אותנו מאושרים (כחלק מתרבות צריכה עליה גדלנו במאה הקודמת, לפני ששאלו שאלות ובחנו חלופות אחרות). יש לכם ספק במשהו מסוים? בדקו עליו בעצמכם והגיעו להחלטה האם הדבר הזה טוב לכם ולילדים שלכם.

חיים בבית בר קיימא

החשיבות של חיים בבית נקי מרעלים, עשיר בחמצן ואנרגיות טובות, קשורה באופן ישיר לאיכות החיים שלנו. כמו שאנחנו בוחרים לאכול בריא, כך חשוב שנחיה בסביבה נקיה, מעשירה ותומכת. הבית שלנו הוא החלל שעוטף אותנו, הסביבה הקרובה אלינו בה אנו חיים. לכן, כפי שחשוב הלוקיישן של הבית, כך גם חשוב האוויר בתוך הבית. ואם כבר השקענו את מירב כספנו ברכישת בית ועיצובו, רצוי שנשמור קצת לריהוט, אביזרים וטקסטיל איכותיים ובריאים.

יום כדור הארץ, הוא זמן מצוין לחשבון נפש ירוק, לחשוב ולהבין איך ואיפה אנחנו עומדים ביחס לסביבה שלנו. אם צריך לשפר ולשנות, עונת האביב היא הזמן הנכון להביא לשינוי ירוק וליצור סביבה ביתית וכללית בריאה וחיונית יותר.

בשנים האחרונות, עם המעבר לטבעונות והבחירה בטבעי ובנכון, מצאתי את עצמי בוחרת בפריטים ידידותיים לסביבה, עם תקן, המיוצרים בסחר הוגן גם עבור לקוחותיי. הבתים שאני מעצבת נטולי צער בעלי חיים, ובעלי פגיעה מינימלית בסביבה. כיום ניתן ואף רצוי לעצב בתים בערכי הקיימות, למען חיים טובים ובריאים יותר.

למעוניינים בפרטים נוספים, ניתן לפנות אליי בכל שאלה דרך תיבת הפניות באתר והודעות פרטיות ברשתות החברתיות.

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

תגובה אחת

השאירי תגובה