בלוג / השראה

תכנון מטבח בקונספט של Kitchen dining

כיום אני עובדת על פרויקט אהוב ומאתגר במיוחד לשיפוץ דירה בהוד השרון. את הדירה רכש זוג צעיר עם תינוקת, מתוך ידיעה שהבניין מיועד לעבור שיפוץ של תמ"א 38. האתגר בפרויקט היה תכנון מטבח גדול בדירה קטנה.לא אכתוב כאן על תכנון הדירה (זה יקרה בפוסט אחר), אלא על קונספט עיצוב לתכנון מטבח שנקרא Kitchen dining המתאים במיוחד לדירות קטנות.

סקיצה מתוך פרויקט שאני עובדת עליו כעת - דירה קטנה עם מטבח גדול

סקיצה מתוך פרויקט שאני עובדת עליו כעת – דירה קטנה עם מטבח גדול

עיצוב סלון מטבח ופינת אוכל בחלל אחד

הדירה במקור בגודל 80 מ"ר ואליה מוסיפים מרפסת וממ"ד ובכך מרחיבים אותה לגודל של 105 מ"ר עיקרי.  לפני שלב התכנון יש את שלב בניית הפרוגרמה, בה בעלי הדירה הציבו בראש סדר העדיפויות שלהם את המטבח והאירוח.

מדובר בזוג שמאוד אוהב לבשל ולארח ולכן התכנון של הבית צריך לענות על הדרישות ולהתאים לאורח החיים שלהם. בהתייחס לפרוגרמה, תכננתי מטבח גדול ובמרכזו שולחן בגודל של 110/240 ס"מ. סביב שולחן כזה יכולים לשבת 10 אנשים ללא צורך בהרחבה ופתיחה של השולחן – גדול, נכון?

מטבח עם אי

ההעדפה לשלב בין שתי הפונקציות נובעת מהסיבה הפשוטה ש: כשיש שטח קטן עדיף לאחד בין פונקציות ולא להכפיל אותן. הכוונה שלי היא לכך שהישראלי הטיפוסי רוצה הכל מהכל והכי גדול שניתן. גם כאשר חלל המגורים בבית הכולל מטבח, פינת אוכל וסלון קטן יחסית, עדיין הלקוח ירצה אי במטבח בגודל המקסימלי שניתן לשים.

הגישה הכוללת הזו שמה את פינת האוכל בצד, כך שלרוב היא נראית קצת עייפה וגם נמוכה מגובה האי ב- 15 ס"מ בערך ומשמשת את בני הבית כפעם בשבוע במקרה הטוב. בפרויקט הזה חקרתי יותר לעומק את קונספט ה-Kitchen dining אשר משלב את פינת האוכל במטבח. השילוב יכול להיות במטבחים מכל סגנונות העיצוב, בבתים גדולים וקטנים כאחד.

תכנון מטבח קטן

בפסקה קטנה על מטבחים בסגנון ארצישראלי, עד לפני 20 שנה הייתה הפרדה ברורה בין הבישול לאכילה שהתקיימה בפינת האוכל (או חדר האוכל, תלוי כמה גדול הבית שלך). כמעט בכל מטבח היה דלפק "חצי אי" או שולחן קטן עם כמה שרפרפי עץ במראה פונקציונלי. פינת האוכל הייתה נפרדת לחלוטין מהמטבח, כאשר במרכזה שולחן עם מפת קרושה או ראנר מבד משי (תלוי על איזה עשור אנחנו מדברים) וואזה עם פרחים.

את פינת האוכל היינו מבקרים בעיקר בשביל לנקות את השולחן מאבק ופעם בשבוע בארוחה של ערב שבת או בשבת עצמה. ההתכנסות סביב שולחן אוכל שכזה באופן טבעי פחות ספונטנית עבורנו לעומת הדלפק / השולחן הקטן במטבח אשר שימשו לארוחות הקטנות והיומיומיות.

עיצוב מטבח בקונספט חדש

קונספט ה-Kitchen dining נפוץ מאוד באירופה, בעיקר בשל אילוצי הדירות הקטנות ואולי גם בזכות הפתיחות והנועזות של הדיירים שלא בהכרח מחפשים את המקום המוכר והבטוח.

כיום אני פוגשת יותר ויותר לקוחות שרוצים לארח במטבח, לזרוק משהו על הפלנצ'ה מול החברים שהם מארחים – כך שהקונספט הזה יכול לתת להם מענה בלי להסתפק בשולחן אוכל קטן שיפתחו פעם בשבוע לכל היותר.

הרצון הזה מקסים ומבורך בעיני, התפיסה שמטבח הוא חלק בלתי נפרד מחלל האירוח והמגורים בבית. פעם המטבח היה בחלל צדדי, סגור ומנותק מפינת האוכל והסלון, היום הוא כבר חלק בלתי נפרד מחלל המגורים.

אולי כל בית צריך מרפסת, אבל לא כל מטבח צריך אי

אם אתם לא גרים בוילה בגודל של 240 מ"ר לפחות, אלא יותר נכון בדירת ארבעה חדרים בגודל 100 מ"ר – אתם לא חייבים אי מבטח (כמובן שהכל תלוי בתכנית של הבית ובמה שהיא מאפשרת). מטבח ופינת אוכל עם ראש אייל מקורי במיוחד (מתוך הבלוג NIB)[/caption]

מה שמתקבל בדירה קטנה יחסית שיש בה גם אי וגם שולחן אוכל, זה בעצם הכפלה מיותרת של פונקציות ובזבוז שטח יקר בחלל המגורים. 

תכנון מטבחים פתוחים

מה ניתן לעשות במקום אי? הפתרון טמון ב- Kitchen dining זאת אומרת: אכילה במטבח, המטבח כחלל אירוח, המטבח מכיל בתוכו את פינת האוכל – ממש כאילו מחבק אותה. מטבח מינימליסטי ונקי (מתוך Mojstan)[/caption]

ברוב התמונות ניתן לראות שולחן בסגנון Farm table שמצליח לייצר שפה עיצובית מעניינת עם רוב סגנונות המטבחים. הוא עומד בפני עצמו ולא מתיימר להיות זהה כ"סט קומפלט" עם המטבח. מטבח לבן ושולחן אוכל בסגנונות שונים עובדים טוב יחד (מתוך House to home)[/caption]

מי שנמצא בתהליך תכנון או שיפוץ הבית, מוזמן לדמיין איך המטבח גדל ונפתח לחלל המגורים, ללא אי מסיבי עם אחסון במרכזו (הוזלה משמעותית בעלות המטבח) ובמרכז המטבח ניצב שולחן גדול ורחב ידיים בסגנון Farm table.

לסיכום, קונספט ה- Kitchen dining נפוץ בעיקר בדירות קטנות בכדי למקסם את שטחי הפונקציות השונות. במקום לקבל פינת אוכל גלמודה שתופסת מקום בבית כל השבוע, תדמיינו שהיא לא קיימת יותר ובמקום זה יש מטבח רחב ידיים, פתוח ובלבו שולחן אוכל גדול.

 

שומרים על סגנון פשוט (מתוך הבלוג Me and alice)

לעוד תמונות של מטבחים אתם מוזמנים להיכנס ללוח Kitchens בפינטרסט שלי

רוצה לעצב את ביתך עם סטודיו מיס גרות?
השאירי פרטים ונחזור אלייך בהקדם :)

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

16 תגובות

  • מוריה
    24 במאי 2018 ב 20:28

    פוסט מקסים, מלא יופי והשראה. עשה לי סדר אבל.. בעיקר הדגיש שלא לכולם מתאים הקונספט. עומדת בפני תכנון מטבח בדירת 100 מר 4 חדרים ;) לעכשיו הבנתי שלמרות החכמה והניצול המרחבי, פשוט לא מתיישב לי שולחן אוכל של שבת עם אורחים באמצע המטבח וליד הפלטה :) .. נחשוב מחדש. תודה!

    להגיב
  • לי
    25 ביולי 2017 ב 22:15

    מקסים!

    להגיב
  • שירי פלג
    29 ביוני 2016 ב 11:20

    פוסט מקסים וכל כך נכון. אני מחכה בקוצר רוח לפרוייקט שבו אוכל ליישם את עקרונות האכילה והאירוח במטבח, מייחלת ללקוחות שלא נעולים על אי !

    להגיב
    • Miss Garot
      30 ביוני 2016 ב 10:47

      תודה שירי! שיהיה בהצלחה :)

    • מרקוביץ בקי
      22 באוקטובר 2020 ב 02:26

      הפוסט משקף את המחשבות שלי ונותן הכרה ואישור לכך שלא מתאים מבחינה עיצובית אי במרחב שלי וכן מתאים מיטבח מחבק ניטרלי מינימליסטי כפי שכתבת ובאמצע שולחן מקסים בעיני תודה מחפשת פתרונות לזרימה של מיטבח עם סלון ליפני תמאנ38

    • Miss Garot
      4 בינואר 2021 ב 09:26

      תודה בקי
      השראה יש בשפע בפינטרסט

  • שלוה
    16 ביוני 2015 ב 10:34

    פוסט מעניין, תודה. רק רציתי להגיד שזה פתרון לאנשים מסודרים עם מטבח מסודר. או לאנשים שלא אכפת להם שהאורחים נכנסים לתוך הבלגן של המטבח. אני דווקא אהבת שיש פינת אוכל גדולה לאירוח ופינת אוכל קטנה אינטימית ומשפחתית לארוחות בוקר וערב יומיומיות. ואי? זה למטבח בגודל אוקיינוס :)

    להגיב
  • יופי של פוסט. יום מקסים

    להגיב
    • miss garot
      12 בינואר 2014 ב 15:49

      תודה עינת :)

  • רינה (Oomanoot)
    30 בדצמבר 2013 ב 13:31

    נכון מאד! אצלנו זה היה דווקא הפוך, בגלל שרציתי שנשתמש בפינת האוכל לארוחות משפחתיות גם באמצע השבוע, התעקשתי שלא יהיו מקומות ישיבה באי במטבח, כי זה סתם מיותר והכפלה של פונקציות. בסוף יש לך פינת אוכל שתופסת המון מקום בבית, ואף פעם לא יושבים בה כי כולם יושבים באי.

    להגיב
  • זיוה
    29 בדצמבר 2013 ב 12:08

    פוסט מהמם וכל כך נכון :)

    להגיב
    • miss garot
      29 בדצמבר 2013 ב 13:21

      תודה :)

  • דניאלה פולק
    16 בדצמבר 2013 ב 15:12

    פוסט מקסים. עושה לי חשק לעצב מחדש את הבית :-).

    להגיב
    • miss garot
      17 בדצמבר 2013 ב 10:01

      דניאלה, גם לי זה עושה חשק לשבור קירות ולעשות לעצמי kitchen dining :)

השאירי תגובה