בלוג / צמחי בית

פילאה המופלאה Pilea peperomioides

בחודש ספטמבר האחרון, התמזל מזלי והפכתי לבעלים של פילאה גדולה ומרהיבה, ועמה עוד 9 תינוקות פילאה חמודים. מדובר בצמח מיוחד, כזה שלא היה מוכר למדענים בעולם עד לשנות השמונים. פילאה פפרומיודיס בחשיפה ראשונה בישראל ובשפה העברית – סיפורו של הצמח המיוחד שהגיע מסין הרחוקה ונתגלה רק לאחרונה.   

כל חיי הייתי מוקפת בצמחי בית מיוחדים, וזאת בזכות אמי, העובדת מעל לארבעים שנה במחקר גנטי של צמחים. גדלתי בבית עשיר בצמחייה מגוונת, שהייתה לחלק בלתי נפרד מחללי הפנים והחוץ. בזכרוני, אני חוקרת ממושכות את העלים, הגבעולים והסוגים השונים של הצמחים. ג'ונגל אורבני של חובבת צמחים, העוסקת בכך גם למחייתה.

את הפילאה ראיתי לראשונה בקיץ האחרון, במהלך עבודתי על הכתבה מדריך לשילוב פינה בוטנית בבית, שהתפרסמה בבלוג וגם ב-mako. תמונות אינסטגרם יפהפיות של צמח שמעולם לא ראיתי, גרמו לי להתאהב בצמח פילאה פפרומיודיס Pilea peperomioides. ישנן מאות אלפי תמונות תחת התיוג pilea# המספרות סיפור דומה על צמח מיוחד. פילאה מצמיחה ילדים רבים בכל חורף, אותם מעבירים במתנה לחברים קרובים ומשפחה. זו המסורת של הצמח, העומדת מאחורי ההסכמה הרווחת בנוגע לגידול פילאה והביאה גם לשמו הנוסף – הצמח המיסיונרי missionary plant.

למצוא פילאה מתחת לאף

כשגיליתי את פילאה היפהפיה והסיפור שלה, התאהבתי. בראש ובראשונה, בצורה של הצמח היפה והאסתטית. יש משהו בסימטריה של הצמח, ושל העלים הבשרניים בצורת דיסק עם הנקודה הבהירה השקועה, כמו גומת חן שנוצרת בחיבור של העלה לגבעול. צמח מושלם, מרגש ומרתק, ויותר מכך, צמח שהוא אמא. הפילאה מגדלת תינוקות במהלך עונת הפריחה שלה בחורף – מחזה מרתק ומספק.

במשך חודשים חלמתי על גידול פילאה, כזאת עם הרבה תינוקות, שאוכל לגדל ולטפח בעצמי. התכווננתי לכך, ביקשתי את זה והאמנתי שאולי אוכל למצוא פילאה בארץ, למרות שאין עליה שום מידע ותיעוד מקומי. ואז, לאחר בקשת לב גדולה ואמיתית, הגיעה אליי הפילאה שלי. בבוקר בהיר בחודש ספטמבר, נכנסתי למשתלה הגדולה הקרובה לביתי, ושם ראיתי אותה, מונחת לבדה על המדף, מוקפת בצמחים שונים – פילאה ועמה 9 ילדים. עבורי, זה היה רגע קטן של אושר מזוקק.

הטיפול הראשוני בפילאה שרכשתי, היה מרגש מאוד. מכל מה שלמדתי וחקרתי על הצמח הבנתי שרצוי להפריד את הילדים מהאמא, ולהעבירם לכלים שונים. לרגע, חשבתי שאני עדיין חולמת. לקראת השתילה המחודשת של הפילאה וילדיה, רכשתי כלי חרס במבחר גדלים. הבחירה בכלי חרס הגיעה מהמלצה שקראתי עליה, המסבירה שהחרס נושם, ובכך מאפשר גם לאדמה לנשום ולצמח לשגשג אף יותר.

התעלומה הסינית של פילאה פפרומיודיס

הפילאה במקור מסין הרחוקה, ונפוצה בעולם על ידי מיסיונר נורבגי באמצע המאה הקודמת. מאז שהמיסיונר לקח עמו הביתה צמח פילאה אחד, הוא נפוץ בעולם בזכות המסורת של העברת תינוקות הפילאה בין חברים ומשפחה. דבר זה הביא את הצמח למעמדו המיוחד כיום, ואת שמו הלא רשמי: הצמח המיסיונרי. התיעוד המדעי הראשון של הצמח נערך בשנת 1978, אז נשלחה דגימה של הצמח לצורכי מחקר, ומה שהתברר בהמשך על הצמח היה מפתיע במיוחד, במיוחד כי לא הופיעו תיעוד ורישום קודמים בתחום המחקר הבוטני.

בעקבות רצון הגנים הבוטניים המלכותיים לחקור את הפילאה, נשלחה בקשה רשמית לציבור, בבקשה להעביר כל אינפורמציה על הצמח. דגימות רבות נשלחו מאזור איי בריטניה, ולחוקרים הסתבר שהצמח פופולרי מאוד באזור. המדענים שלא הכירו את הצמח, התפלאו מהעובדה שאנשים רבים מגדלים אותו בביתם. הסתבר כי הפילאה נפוצה בין אנשים במשך עשרות שנים בבזארים ובמפגשים בכנסייה המקומית, והועברה בין בני משפחה וחברים. אך עדיין, הצמח לא היה מוכר למדענים, שטרם ראו פרח נקבי שכזה והבינו את הסיפור של הצמח במלואו.

השאלה שהתעוררה היא: איך הגיע הצמח הזה מהר גבוה במערב סין לאירופה? בחיפור אחר תשובות, פרסם רוברט פירסון מאמר מאויר בעיתון Sunday Telegraph בינואר 1983, עם בקשה רשמית לציבור הרחב באירופה, על ידי הגנים הבוטניים המלכותיים בלונדון, Kew Gardens, לקבלת כל מידע אפשרי על הצמח. נשלחו תגובות רבות, אך אחת מהן הצליחה להשלים את הפאזל.

מסין הרחוקה עד לארצות סקנדינביה

משפחה המתגוררת בקורנוול בדרום מערב אנגליה, סיפרה כי קיבלו את הצמח לידיהם לפני כעשרים שנה (תחילת שנות ה-60). למשפחה הייתה אופר נורווגית, ובתם הצעירה בת ה-9 נסעה עם האופר ומשפחתה לחופשת חג בנורווגיה, מהם קיבלה במתנה פילאה קטנה, עמה חזרה הביתה. זו הייתה החוליה החשובה בסיפור, אשר קשרה את הגעתה של הפילאה לאירופה דרך סקנדינביה.

התעלומה של הפילאה הגיעה עד לחוקר בוטני בגנים הבוטניים בשטוקהולם, שאך גידל את הצמח בביתו מזה כמה שנים. מאחר ולא נמצא שום תיעוד בספרות מקצועית מקומית, הוחלט על פנייה לקהל הרחב דרך תכני טלוויזיה פופולרית בשוודיה. הצגת הצמח בטלויזיה, והבקשה לקבלת כל מידע אפשרי, הביאה לשליחה של 10,000 מכתבים עם דוגמאות ופרטים של הפילאה המופלאה. דבר שהוכיח כי פילאה פפרמיודיס הוא צמח בית פופולרי מאוד בשוודיה.

הסיפור המדהים של הפילאה, מתחיל במיסיונר נורווגי בשם  Agnar Espegren, אשר התגורר עם משפחתו בסין בשנת 1944 ונאלץ לעזוב חזרה לנורווגיה. בדרכם החוצה מסין, הם שהו כשבוע בעיירה קטנה במערב סין, שם אנגר רכש דגימה של צמח בשוק מקומי. הוא שם אותה בקופסה וסחב אותה עמו עד לכלכותה בהודו, שם חי כשנה עם בני משפחתו. לבסוף חזר המיסיונר עם משפחתו לנורווגיה בשנת 1946, עם צמח פילאה אחד חי וקיים.

בשנים שלאחר מכן, טייל אנגר אספגרן המיסיונר בנורווגיה, והפיץ את תינוקות הפילאה שלו בין חבריו הקרובים. לאורך שנים הצמח הביתי שהיה מצוין למיקום ליד החלון בנורווגיה הקרירה, היה מוכר בשם  'the missionary plant'. את הסיפור שיתף בנו המנוח של המיסיונר, קנוט אספגרן. מה שהיה מדהים הוא שצמח שנמכר בשווקים תחת השם "צמח הכסף הסיני", גדל ושגשג באלפי בתים ברחבי אירופה, רק על ידי אנשים בהעבירו ביניהם תינוקות פילאה וייחורים.

פילאה בארץ ישראל

באופן מדהים מצאתי את הצמח במשתלה הסמוכה לביתי, צמח עם סיפור יוצא דופן, שלא היה מוכר למדע עד לפני כשלושים שנה. פאזל סיני לא פתור במשך שנים, על צמח נפוץ במערב סין שהגיע לצפון אירופה ונפוץ בכל העולם (את הסיפור תרגמתי באופן חופשי מהמקור). ואני, כמעט ולא מאמינה שמצאתי פילאה ואני מגדלת אותה בביתי. כמובן שעשיתי כמיטב המסורת, והעברתי כבר שלושה שתילים, אחד לאמי היקרה חובבת הצמחים, השני לגננת של בני הצעיר, והשלישי לחבר וקולגה, ד"ר לעיצוב ותכנון אקולוגי בר קיימא, ששב עם משפחתו מתקופת מחקר בחו"ל.

טיפים לגידול צמח פילאה בבית

גידול צמח פילאה לא מצריך מיומנות מיוחדת, צריך רק לדעת איך להשקות ולטפל, ולהשתדל להשקות כשהצמח צמא. אם הוא נראה עייף, סימן שהוא לא מקבל טיפול ראוי. העלים הבשרניים מאפשרים לפילאה לשרוד קצת יותר, גם שכהאדמה יבשה לחלוטין. ובכל זאת, אלו הן ההמלצות שלי לגידול פילאה שמחה ומאושרת:

  1. מיקום הצמח – חשוב לבחור באזור מואר בבית, הפילאה לא אוהבת חללים חשוכים.
  2. כיווני צמיחה – למיקסום הפוטוסינתזה, הפילאה פונה בשלמותה לכיוון מקור האור, כולל עלים וגבעול. לקבלת צמיחה סימטרית יחסית, רצוי לסובב את הצמח על צירו.
  3. כלי גידול – חרס הוא החומר האידיאלי ביותר עבור הצמח, מאחר והוא מאפשר לאדמה לנשום ולהתאוורר.
  4. השקייה – כל חמישה ימים עד שבוע, תלוי אם האדמה לחה או יבשה. בודקים אם לח על ידי הכנסת אצבע לעומק 2 ס"מ, אם יבש אז משקים במים. אפשר ורצוי מדי פעם להשקות עם מים מהשריה של קטניות, מאחר והם עשירים בחנקן וחלבון.
  5. הפרדת תינוקות הפילאה – על ידי סכין נקייה שלא תעביר חיידקים לא רצויים לצמח.
  6. הסרת עלים יבשים – או צהובים שלא נראים טוב. עלים כאלו גוזלים מהאנרגיה של הצמח שעדיף ותוקדש לגידול עלים צעירים.
  7. הדברה ביולוגית – הרחקת ברחשים מהאדמה של הפילאה תיעשה בקלות על ידי מדבקה צהובה המיועדת להדברה ביולוגית ידידותית לצמח ולסביבה.

מסיפורים שונים ששמעתי, מסתבר כי פילאה גדלה מזה שנים בבתים בארץ, ועוברת בין חברים ומשפחה כמיטב המסורת. אני סקרנית לדעת מי מגדל פילאה בביתו. למי יש את הצמח המופלא הזה?! ספרו לי בתגובה או בהודעה פרטית למייל studio@www.missgarot.co.il.

 

רוצה להרשם לניוזלטר החודשי של מיס גרות?

שומרות על קשר

הרשמי לקבלת פוסטים, עדכונים והטבות בלעדיות לתיבת המייל שלך

 

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

32 תגובות

  • שרית
    30 במאי 2021 ב 09:17

    היי מיס
    תודה על המידע קודם כל :) בזכותך אימצתי את הפילאה הראשונה שלי.
    השאלה שלי. באיזה שלב יוצאים התינוקות שלה?
    במה זה תלוי?

    תודה מראש

    להגיב
    • Miss Garot
      30 במאי 2021 ב 10:28

      הי שרית,
      אין על מה, גדלי אותה בנחת :)
      התינוקות גדלים בעיקר בעונה החמה, מנסיון למדתי שעדיף להם להשאר מחוברים לצמח האם ככל היותר
      רצוי להפריד רק במידה ורוצים להרחיב את המשפחה והחתיכה שמתנקים בוגרת ולא צעירה מדי

    • Miss Garot
      12 ביולי 2021 ב 14:43

      הי שרית, אין על מה :)
      התינוקות גדלים בעיקר בעונה החמה. ממליצה לתת להם להתפתח מספיק בכדי לשרוד חיתוך. מה גם שלא חייבות לנק אותם מצמח האם

  • טופז
    25 באפריל 2021 ב 11:49

    אשמח לדעת איפה קנית את התחתית הגבוהה לעציץ טרקוטה? זה מקסים ביחד!

    להגיב
    • Miss Garot
      25 באפריל 2021 ב 14:24

      תודה! הכלי המקסים נמכר באיקאה. אני גם אוהבת את התחתית הגבוהה

  • ניקול אליאס
    25 בינואר 2021 ב 15:57

    את הצמח המקסים פגשתי בשולי הדרך בטיול בוקר עם הכלבים בחודש דצמבר 2020, הופתעתי ממרבד הצמח שהתפשט בוואדי.
    ניסית לקטוף עלה, אך לאכזבתי נתלש ללא השורש.
    בבית נכנסתי לאינטרנט לבדוק את מקור הצמח ובכלל כיצד הוא צומח.
    לקח זמן היות ולא ידעתי את שמו.
    באינסטגרם קיימים חשבונות העוסקים בצמחים ודרכם הגעתי לשם הלועזי של הזמן ומכאן הדרך הייתה מהירה ומוקסמת ממה שהתגלה.
    יש לי צמח ממש קטן ואני מתפתח אותו בעדינות וזהירות.
    אגב גרה בפלורידה באחת הערים באזור כפרי.

    להגיב
    • Miss Garot
      29 במרץ 2021 ב 07:27

      נשמע נהדר! תודה על השיתוף

    • אסי
      28 ביולי 2021 ב 20:25

      לפי תיאורך נתקלת בצמח בשם ׳ספלילה׳
      שהוא דומה מאוד לצמח המדובר..

  • אורית
    9 ביוני 2020 ב 14:18

    איזו כתבה מופלאה! מצאתי אותך אחרי שחיפשתי כמה דקות איך קוראים לצמח הזה שהתאהבתי בו בשניה.
    הייתי במשתלה ושם הוא חיכה לי, אהבה ממבט ראשון.
    תודה על המידע.

    להגיב
  • .
    2 במרץ 2020 ב 13:43

    אחרי הרבה חיפושים קיבלתי היום תינוק לילה 3>
    תודה על המידע ומקווה שיגדל בהצלחה ואוכל למסור תינוקות חדשים הלאה

    להגיב
    • .
      2 במרץ 2020 ב 13:44

      *פילאה כמובן

  • נופר
    27 בנובמבר 2019 ב 20:40

    היי, אהבתי ממש את הכתיבה שלך ובמשך שנה בערך חיפשתי את הפילאה הזאת, היום סוף סוף מצאתי אחת יפיופה עם 8 תינוקות בגדלים שונים, אז אם אני מבינה נכון רק את הבוגרים אני מפרידה?
    ועוד שאלה לי אלייך… עכשיו סוף נובמבר, האם להפריד עכשיו או לחכות לאביב?
    שוב המון התודה את נותנת המון השראה ❤

    להגיב
    • Miss Garot
      29 בנובמבר 2019 ב 13:36

      הי נופר, תתחדשי!
      עדיף לחכות לחודץ מרץ, תחילת האביב.
      תודה על המילים היפות :)

  • ורד ונונו
    29 במאי 2019 ב 13:52

    שלום
    אני רכשתי את הפילאה ביודפת. הוראות ההשקייה שקיבלתי הן פעם בשבועיים השקייה תחתית.
    אחרי חודשיים ניגשתי בזהירות להפרדת שלושה גבעולים זקופים לשלושה עציצים. (לא ידעתי שאפשר להפריד עלים.) כולם נראים מצוין נהנים משפע אור למרות שהם בתוך מיכלים מקרמיקה.
    מצאתי שצמח אחד בחדר מספיק לגמרי וממלא אותו בשלווה בטוחה ורוגעת. ממש פלאי פילאות.

    להגיב
    • Miss Garot
      6 ביוני 2019 ב 10:20

      נהדר! גדלי אותה בנחת

    • שירה
      31 ביולי 2019 ב 13:36

      הפילכה שלי הצמיחה תינוקות קטנים (דווקא בקיץ), כיצד מעבירים אותם לעציצים נפרדים?

  • יוסף
    24 באוקטובר 2018 ב 09:44

    יופי של כתבה נהנתי מאוד

    להגיב
  • יעלה
    29 ביוני 2018 ב 07:00

    מישהו/י נחמד/ה יהיו מוכנים לחלוק עמי תינוק של פילאה? בירושלים.
    משאירה את המייל שלי ליצירת קשר red.yeela@gmail.com

    תודה רבה על פוסט מקסים

    להגיב
  • דיאנה
    18 במאי 2018 ב 20:27

    היי, בעלי קנה לי את הצמח המושלם הזה היום, אחרי חיפוש נרחב…
    אשמח אם תרחיבי על עניין התינוקות. איך אני יודעת מה זה תינוק ואיך אני מייחרת אותו?
    תודה וחג שמח??

    להגיב
    • Miss Garot
      18 במאי 2018 ב 20:42

      תתחדשי :)
      במרכז, ישנה הפילאה הגדולה ניצבת גבוהה, ומסביב לה צומחות פילאות קטנות, המחוברות לגבעול המרכזי מתחת לאדמה. בכדי להפריד בין התינוקות לאמא, צריך להוציא מהאדמה כיחידה שלמה, לחשוף מעט את השורשים ולחתוך באלכסון עם סכין חדה ונקייה את הגבעול של הבייבי. בהצלחה!

    • דיאנה
      19 במאי 2018 ב 12:58

      מרגש מאוד!!
      תודה רבה על התגובה המהירה, וחג שמח ומלא השראה

  • אוה
    16 במאי 2018 ב 21:05

    אני קניתי היום את הצמח פליאה באופן מפתיע ב…. איקאה!
    כן כן! וגם ראיתי במשתלת הרמוניה בטבע בכרם מהרל.

    להגיב
    • Miss Garot
      18 במאי 2018 ב 20:43

      תודה על האינפורמציה! איקאה תמיד מספקים צמחים שווים בהתאם לפופולריות וביקוש. כיף שיש פילאה באיקאה :)

  • שושי
    13 במאי 2018 ב 18:11

    מהמם! אז הצלחתי להשיג , איך אני מפרידה את התינוקות? פשוט חותרת את הגבעות או ממש מתוך האדמה בפנים?

    להגיב
    • Miss Garot
      13 במאי 2018 ב 19:40

      תתחדשי! בשביל להפריד את התינוקות, רצוי להוציא את הפילאה מהכלי, לחשוף את השורש ולחתוך באלכסון עם סכין חדה ונקייה. בהצלחה!

  • איריס
    29 במרץ 2018 ב 17:12

    הי,
    תודה על המידע! ממש סיפור מיוחד…
    קניתי עכשיו פילאה במשתלה של רוני יהלום בכפר אז"ר, שהיה מקסים ממש..

    להגיב
  • יונית
    11 במרץ 2018 ב 08:39

    גם אני מעוניינת לדעת היכן אפשר להשיג פילאה

    להגיב
    • Miss Garot
      19 במרץ 2018 ב 11:49

      הי יונית, את הפילאה שלי רכשתי במשתלת תמרה בצומת הדסים בשרון. יודעת שיש בעוד משתלות :)

  • שושי
    9 במרץ 2018 ב 20:32

    הי !
    אז אולי תגלי לי איפה אני יכולה לקנות את הצמח פליאה המהמם הזה! אני אודה לך עד עומקי נשמתי!!!
    ואני יעביר הלאה את התינוקות כמובן….
    שושי

    להגיב
    • Miss Garot
      19 במרץ 2018 ב 11:47

      הי שושי, שמחה שאהבת את צמח הפילאה! את שלי רכשתי במשתלת תמרה בצומת הדסים בשרון, אך אני בטוחה שיש במשתלות נוספות. שווה לבקר או להתקשר לברר.. בהצלחה!

    • ליליאנה
      30 בנובמבר 2019 ב 22:04

      הי קניתי היום את הצמח.פילאה ים מלאה תינוקות .
      באיזה חודש אפשר להפריד מי האמא?.
      עכשוי בהתחלה דזמבר? או לחקות כי רציתי להבעיר את העציץ למשאו יותר גדול

    • Miss Garot
      1 בדצמבר 2019 ב 11:15

      תתחדשי! רצוי לחכות לחודש מרץ, תחילת האביב

השאירי תגובה