בלוג / בתים / עיצוב בר קיימא

בית בתנועת האור והאויר

השראה אוסטרלית לתכנון בר קיימא מאת Architects EAT, בית שיודע לנצל את תנועת השמש ואת כניסת האור הישיר בחלל, עם תכנון חכם ומאוזן ופתחים מעניינים בתקרה, היוצרים חלל שנמצא בתנועה מתמדת.

אינני טיפוס חומרי. אמנם חומרים מדברים אליי וטקסטורות מרגשות אותי ועושות לי חשק למשש, אך חומריות של רכישת חפצים, רכוש, בגדים ורהיטים  היא לא מנת חלקי. החיים הם כל מה שבפנים ואיך שאנו בוחרים לתרגם את מה שרואות עינינו, ולכן אני מעדיפה יוגה וים על קניון ומסעדה. אבל, חלום אחד כן יש לי, והוא מגיע מהמקום שלי כאמא ובת זוג, כבעלת משפחה של שבע נפשות הכוללת שני הורים, שלושה בנים, כלבה וחתלתולה צעירה אחת, אני חולמת על בית. מרחב גדול ומכיל, מקום בו נוכל לארח את אהובינו ולחיות בו בתחושה טובה, בחלל אשר יכיל אותנו ואת חיינו. בית כסביבה מעשירה ותומכת.

יש לנו בית מקסים שאנו גרים בו כבר שמונה שנים, אך החלום על מקום משלנו, אותו נתכנן בהתאמה אישית כמו כפפה לחיים שלנו ולרצונותינו, קיים ועודנו. והבית הזה, הממוקם לא רחוק ממלבורן באוסטרליה, גרם לי לחשוב ולחלום. זה כבר ברור לנו שאנחנו רוצים בית שיהיה ידיד טוב של השמש ועונות השנה, בית ירוק בר קיימא שיהיה טוב לנו ולסביבה. ואני, נשביתי בקסמו, בתקרותיו ובתנועתו של האור האוסטרלי והשמש הצפונית החמימה, והתיישבתי לכתוב.

את הבית ראיתי בסטורי של דף האינסטגרם HuntingForGeorge האוסטרלי. זהו מותג של טקסטיל וכלי בית, ולו בלוג מעניין עם פרויקטים שונים ומיוחדים תוצרת אוסטרליה. מקום מומלץ להשראה (חפשו את קטגוריית community באתר). הדבר הראשון שקסם לי הוא דלת הטורקיז שהופיעה בסטורי. ללא ספק, לדלת הכניסה ישנו תפקיד חשוב. היא מרמזת אל החוץ את מה שאולי קורה בפנים, ומהווה כנקודה של כניסה ויציאה, הפילטר האחרון בין הבית לסביבה.

כחלק מהשפה המינימליסטית, הבטון החשוף הוא האלמנט המרכזי בבית. זה שנותן את הטון הנכון, יחד עם קירות בהירים וקוים נקיים, יוצר חלל נקי כקנבס ריק, לחפצים מינימליסטיים, נכונים ובעלי פרופורציה מתאימה, היוצרת חלל מאוזן. מכלול שלם של אור, אויר, חפצים ואנשים.

חלון בגג כחלק מתכנון בר קיימא

התקרה המעניינת והנוכחת בחלל הציבורי, היא חלק מתכנון ירוק, אקולוגי, בר קיימא – לא משנה ההגדרה, אלא מה שמתרחש בפועל. השמש באוסטרליה, נכנסת אל הבית דרך התקרה, בצורה ישירה ולא ישירה, תלוי בעונות השנה. הפתח הצידי, הפונה צפונה,  מונע כניסה של שמש גבוהה וישירה בקיץ, ותריסי הזכוכית בחלון בקצה מאפשרים את הסילוק של האויר החם העולה למעלה, מחוץ לחלל הבית.

כשהשמש נמוכה בחורף (ממש כמו בישראל, רק מכיוון צפון), ישנה כניסה של שמש ישירה לחלל דרך החלונות הצפוניים בגג. הצורה הקשתית של הפתח בגג, יוצרת פיזור עדין ורחב של קרני השמש בחלל. מאחר וזוית הפגיעה שווה לזוית ההחזרה, יש פה הרבה החזרי אור בזויות רכות ומעודנות היוצרים קשת רחבה של אור בבית.

כמה שזה נשמע פשוט, ליצור חלון חכם שמכניס שמש ישירה לבית בחורף, ומוציא אויר חם בקיץ. כל מה שצריך, הוא תכנון חכם של פתחים נכונים בחזיתות הנכונות, בשביל ליצור חלל ללא תלות במיזוג אויר מלאכותי. הבית הזה הוא דוגמה מצוינת לבית שמתקיים בהתאם לעונות השנה, עם שמש חמימה בחורף וסירקולציה של אויר בקיץ.

עיצוב פנים בבית בר קיימא

חללי הפנים שבו אותי בפשטותם נטולת הפומפוזיות והיומרות. החומר הוא חומר, ללא משחקים וקישוטים מיותרים. נדמה כי מי שבוחר בבית המתחשב בסביבה ומקיים את עצמו ככל הניתן, מעדיף לחיות בחללי פנים נטולי קישוטיות מיותרת. המיטה בחדר השינה היא דוגמה מובהקת לכך, הרי כל מה שצריך הוא בסיס מיטה טוב, עם מצעים איכותיים מעליו. הריהוט נשאר ברמה הפונקציונלית, ומרחבי הפנים שומרים על שקט ויזואלי נכון ומרחב מחייה מאווררר ונקי מחפצים מיותרים.

פורסם לראשונה בבלוג האוסטרלי  Hunting For George

צילום: Derek Swallwell

להרשמה לניוזלטר החודשי של מיס גרות:

שומרות על קשר

הרשמי לקבלת פוסטים, עדכונים והטבות בלעדיות לתיבת המייל שלך

אודות המחברת

לירון גונן, מעצבת פנים ויוצרת תוכן, בעלת סטודיו המתמחה בעיצוב פנים בר קיימא

אין תגובות

    השאירי תגובה